کاربرد پارچه نسوز تفلونی

کاربرد پارچه نسوز تفلونی
کاربرد پارچه نسوز تفلونی

کاربرد پارچه نسوز تفلونی با توجه به مقاومت بالایی که در برابر حرارت نشان می دهد و همچنین هدایت گرمایی کم در اکثر صنایع مهم، قابل توجه است. این نوع پارچه نسوز که امروزه از جمله محصولات کاربردی و نام آشنا برای عایق بندی سطوح و تجهیزات مختلف به حساب می آید، از ترکیب مواد اولیه مقاوم نظیر تفلون نسوز و سیلسکون ساخته می شود. از طرفی ویژگی های خاص و منحصر به فردی همچون برخورداری از یک سطح صیقلی و یکدست در این محصول، موجب گردیده که هیچ نوع ماده شیمیایی قادر به تاثیرگذاری بر روی آن نباشد. به این ترتیب در ادامه این مطلب به بیان توضیحات کامل تر و اطلاعات بیشتر در مورد کاربرد پارچه نسوز تفلونی خواهیم پرداخت.

معرفی پارچه نسوز تفلونی

پارچه نسوز تفلونی که در دسته محصولات ضد حریق و مقاوم در برابر آتش قرار دارد، محصولی است که از یک سو با پارچه فایبرگلاس و از طرف دیگر با پلیمر PTFE پوشیده شده و همانگونه که اشاره شد، این ساختار، عامل مقاومت بالای آن به شمار می رود. به طوری که استفاده از این پارچه نسوز در یک بازه دمایی گسترده از -۷۰ درجه سانتی گراد تا +۳۰۰ درجه سانتی گراد ممکن خواهد بود. مقاومتی که این پارچه در برابر حلال ها و مواد اسیدی و قلیایی نشان می دهد نیز قابل توجه بوده و به همراه خاصیت غیرسمی آن، امکان کاربرد پارچه نسوز تفلونی را برای اهداف بهداشتی و دارویی فراهم می کند.

ویژگی های مهم پارچه نسوز تفلونی

تحمل بالای حرارتی، مهم ترین ویژگی و خاصیت این پارچه نسوز است و به این ترتیب قادر به حفظ خواص خود و ارائه عملکردی بی نظیر در دمای بالا می باشد. این محصول هدایت کننده و کاهش دهنده خوب گرما نیز هست. به علاوه اینکه از انعطاف بالایی برخوردار بوده و با توجه به چسبندگی فوق العاده آن، برای هر سطحی قابل استفاده می باشد. صاف و صیقلی بودن این پارچه موجب کاهش اصطکاک آن گردیده و در برخورد با مواد شیمیایی نیز مقاومت مطلوبی از خود به نمایش می گذارد.

لازم به ذکر است این پارچه به واسطه پوشش رزینی و تیتانیوم دی اکسیدی، به سادگی قابل تمیز کردن بوده و از چسبیدن هرنوع ماده شیمیایی بر روی آن جلوگیری می کند. همچنین خواص دیگری همچون مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش، پایداری ابعاد، خواص دی الکتریک و… دلیل گسترش کاربرد پارچه نسوز تفلونی در صنایع مختلف است.

فرآیند تولید پارچه نسوز تفلونی

در ابتدای فرآیند تولید این محصول، الیاف شیشه که از نوع E یا تقویت شده هستند به صورت آج روی پارچه فایبرگلاس کشیده می شود. سپس در مرحله بعدی، لایه ای تفلون PTFE به سطوح قبل اضافه می گردد و در ادامه بازهم یک لایه تفلون بر روی لایه قبل قرار می گیرد. این فرآیند تا جایی ادامه پیدا می کند که 6 لایه از تفلون روی پارچه فایبرگلاس کشیده شود. انجام این کار با هدف تقویت پارچه و ایجاد خواصی مانند افزایش مقاومت سایشی و کششی، قابلیت ضد آب و همچنین براق و صاف کردن سطح آن، صورت می گیرد. در پایان این فرآیند، پارچه های نسوز تفلونی در انواع ساده و چسبدار تهیه می گردد. ضمن اینکه برخی از این محصولات نیز به صورت نوارهایی در عرض ها و ضخامت های متنوع نیز تولید و روانه بازار می شود که نوار نسوز تفلونی نام دارند.

کاربرد پارچه نسوز تفلونی

از آنجایی که پارچه نسوز تفلونی با کمک ترکیبات مقاوم مانند الیاف شیشه و تفلون، تقویت شده است در طیف وسیعی از زمینه ها دارای کاربرد می باشد. از جمله این موارد می توان به ساخت نوار نقاله، کرکره های محافظ، پنل جدا کننده و… اشاره کرد. علاوه بر آن برای اهداف مکانیکی، الکتریکی و صنعتی نیز پارچه نسوز تفلونی قابل توجه بوده و در بسیاری از صنایع مهم نظیر صنعت غذایی و بسته بندی، تولیدات گرمایشی، برش و… گزینه اصلی برای استفاده به شمار می رود.

سایر موارد استفاده از پارچه تفلونی

کاربرد پارچه نسوز تفلونی را نمی توان محدود به موارد فوق دانست و استفاده از این محصول شامل عناوین بیشتری می شود که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

  • پوشش محافظ صفحات دارای دمای بالا و غلتک ‌هایی با گرمای زیاد
  • قابل استفاده در تجهیزات صنعتی مانند شیرینگ پک، وکیوم پک و دوخت و پرس پلاستیک و یا در ماشین آلات بسته بندی مواد بهداشتی، غذایی و دارویی
  • ساخت نوار نقاله در ‌صنایع غذایی و بهداشتی
  • عایق بندی انواع کابل‌ ها
  • قابل استفاده در دستگاه های چاپ انتقالی و…
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.