انواع واشرهای نسوز

انواع واشرهای نسوز
انواع واشرهای نسوز

 انواع واشرهای نسوز در ابعاد و اشکال مختلف و با ضخامت گوناگون برای مصارف متعدد صنعتی و غیره صنعتی، تولید و روانه بازار می گردد. ضمن اینکه این قطعات از نظر مواد اولیه و ساختار نیز با یکدیگر متفاوت هستند و همین مسئله زمینه ای برای کاربردهای متنوع این محصولات نسوز فراهم آورده است.

به طور کلی می توان واشرها را دسته از قطعات مهم و کاربردی برای مصارف مختلف دانست که به واسطه مقاومت حرارتی بالا و تحمل فشارهای وارده، نقش مهم و موثری در افزایش دوام و طول عمر تجهیزات خواهد داشت. از همین رو امروزه به عنوان یکی از ضروری ترین قطعات برای بسیاری از دستگاه ها و لوازم صنعتی به کار برده می شود. در ادامه به معرفی انواع واشرهای نسوز و ویژگی های آنها خواهیم پرداخت.

معرفی واشر نسوز

همانطور که شما نیز می دانید، واشرها محصولاتی شناخته شده و پرکاربرد می باشند که با هدف پوشاندن فضای خالی میان قطعات در بسیاری از تجهیزات، مورد استفاده قرار می گیرند. به این وسیله علاوه بر ایجاد اتصال میان قطعات و اطمینان از محکم بودن آنها، مانع از خروج مایعات از محفظه ماشین آلات و مجاری آنها نیز خواهد شد. این در حالی است که واشرهای نسوز علاوه بر قابلیت های فوق از قدرت تحمل حرارت بالا نیز برخوردار می باشند. لذا در صنایعی که با دمای بالا سرو کار دارند، احتمال آسیب دیدن لوازم و قطعات مربوط به آنها بسیار زیاد بوده و ممکن است منجر به تغییر ساختار و کارایی آنها گردد. از همین رو استفاده از انواع واشرهای نسوز بهترین راهکار به حساب می آید.

پرکاربردترین واشرهای نسوز

اساسأ واشر های نسوز در انواع و اقسام مختلف و برای کاربردهای گوناگون طراحی و تولید شده اند که برخی از رایج ترین و پرکاربردترین آنها به شرح زیر می باشند:

واشر نسوز آزبست

واشرهای آزبستی یکی از نمونه های رایج و قدیمی این دسته محصولات نسوز است که سابقه استفاده از آن در صنایع به قرن نوزده باز می گردد. هرچند به دلیل سمی بودن این ماده، محدودیت هایی در کاربرد آن اعمال گردید، اما با این حال واشرهای آزبستی، همچنان پای ثابت محیط های دور از تماس انسان و در صنایع مهمی نظیر پالایشگاه ها، نیروگاه ها و موتورخانه ها می باشد. مزایایی نظیر مقاومت گرمایی تا 700 درجه سانتیگراد، انعطاف بالا، استحکام فوق العاده و تحمل کششی و سایشی مطلوب از ویژگی هایی این نمونه از انواع واشرهای نسوز به شمار می رود.

واشر نسوز کلینگریت

نوع دیگر واشر نسوز، واشر کلینگریت نام دارد که از الیاف آزبست همراه با پوششی از رزین برای مهار غبارات سمی آزبست و همچنین کمک به انعطاف بیشتر این محصول تهیه شده است. این واشر که نام آن برگرفته از کمپانی کلینگر، یکی از سازندگان واشر دنیا می باشد، در انواع مختلف واشر سیمدار، واشر بدون سیم، واشر گرافیتی سیمدار و واشر گرافیتی بدون سیم تولید و روانه می گردد. لازم به ذکر است پس از مشخص شدن آثار مخرب غبار آزبست بر روی سلامت انسان و محدودیت های مربوط به آن، برخی شرکت ها اقدام به تولید واشر کلینگریت با ماده نسوز جایگزین آن نموده اند.

واشر نسوز گرافیت خالص

یکی دیگر از انواع واشرهای نسوز که از گرافیت با درصد خلوص بالا ساخته می شود، واشر نسوز گرافیت خالص است. این محصول از تحمل بالایی در برابر انتقال حرارت برخوردار بوده که تا 650 درجه سانتیگراد می رسد. علاوه بر آن استقامت بالا در برابر فشار، خوردگی، زنگ زدگی و مقاومت در برابر اشعه های آسیب رسان نیز از ویژگی های این نوع واشر به حساب می آید. البته استفاده از واشر نسوز گرافیت خالص با معایب و مشکلاتی نیز همراه است که علت آن درصد بالای خلوص گرافیت بوده و از آن جمله می توان به شکنندگی این نوع واشر اشاره کرد. این مشکل نیز توسط برخی تولیدکنندگان و با تقویت این واشرها توسط رزین های به خصوص و الیاف نسوز، برطرف شده است.

واشر نسوز میکا

واشر میکا نوع دیگری از پرکاربردترین انواع واشرهای نسوز است که از ترکیب دو ماده معدنی ساخته شده و قابلیت تحمل دمایی تا 1000 درجه سانتیگراد را دارا می باشد. وزن بسیار سبک و سازگاری فوق العاده با محیط زیست از جمله ویژگی هایی می باشد که موجب کاربرد گسترده این نوع واشر در صنایع مختلف شده است. ضمن اینکه شاخصه های دیگری همچون استحکام بالا در برابر فشارهای وارده، برخورداری از خاصیت دی الکتریک یا عایق الکتریسته و مقاومت در برابر محیط های شیمیایی، این نوع واشر را به محصولی کارآمد و محبوب مبدل ساخته است.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.