دلایل اصلی خرابی بلبرینگ

دلایل اصلی خرابی بلبرینگ
دلایل اصلی خرابی بلبرینگ

همیشه علتهایی وجود دارد که موجب می شود قطعات نیاز به تعمیر داشته باشند که دلایل اصلی خرابی بلبرینگ  نیز در راستای همین مورد می باشد. هدف اصلی یک یاتاقان این است که اجازه دهد یک قسمت نسبت به دیگری در امتداد یک محور چرخش مشخص بچرخد. اگرچه یاتاقان ها، زمانی که نوع و اندازه آنها به دقت ارزیابی شده باشد، عمر طولانی دارند، اما تخریب آنها می تواند آسیب های فاجعه باری به تجهیزاتی که روی آن نصب می شوند، وارد کند. در ادامه شما را با دلایل رایج خرابی بلبرینگ که بسیار مهم و عمومی هستند آشنا می کنیم.

1. روانکاری ضعیف

بر اساس مطالعات انجام شده، روغن کاری ناکافی از مهمترین  دلایل اصلی خرابی بلبرینگ است. بلبرینگ ها باید با گریس مناسب برای کاربرد صحیح روغن کاری شوند. سرعت چرخش، دمای محیط و بار اعمال شده به بلبرینگ تعیین می کند که چه نوع گریس استفاده شود.

2. آلودگی خارجی

تمیزی گریس از اهمیت بالایی برخوردار است. در واقع، بلبرینگی که حاوی گریس آلوده به گرد و غبار یا حتی خرده‌های فلزی باشد، دوام زیادی نخواهد داشت. این ذرات باعث سایش زودرس، فرورفتگی و در نهایت بریدگی می شوند. افزایش نویز و ارتعاش به دنبال آن و به دنبال آن تغییر در ابعاد بحرانی است. سپس پوسته پوسته شدن به سرعت تکثیر می شود تا زمانی که شکست فاجعه باری به وجود آید.

3. آسیب الکتریکی

هنگامی که یک یاتاقان در معرض جریان الکتریکی قرار می گیرد، یک قوس از طریق لایه نازک روغن در نقاط تماس بین مسیرهای مسابقه و عناصر نورد تشکیل می شود. خطوط سوختن در مورد یاتاقان غلتکی یا حفره در مورد یاتاقان های ساچمه ای سپس روی حلقه ها ظاهر می شوند. از آنجایی که یاتاقان دائماً در حرکت است، نقطه تماس تغییر می کند و بنابراین تمامیت آن است که با این خطوط مشخص می شود. آسیب های الکتیریکی نیز از موارد مهم دلایل اصلی خرابی بلبرینگ محسوب می شوند.

4. خستگی یا پوسیدگی زودرس

خستگی یک علت طبیعی است که می تواند منجر به خرابی بلبرینگ شود. با گذشت زمان، فرسودگی یاتاقان و رسیدن به حد خستگی خود که در آن زمان نیاز به تعویض دارد، طبیعی است.

پوسته شدن نشانه خستگی زودرس بلبرینگ است. معمولاً ناشی از بار خارجی است که برای استفاده عادی بیش از حد بزرگ است. پوسته پوسته شدن می تواند در حلقه داخلی یا خارجی رخ دهد. این پدیده منجر به افزایش شدید ارتعاشات می شود. سپس تعویض بلبرینگ بسیار ضروری است.

5. نصب نامناسب

رایج ترین دلایل اصلی خرابی بلبرینگ  همین نصب نامناسب می باشد. هرگز در حین نصب مستقیماً به حلقه های داخلی یا خارجی بلبرینگ ضربه ندهید. یاتاقان باید با اعمال فشار بر روی حلقه داخلی بر روی محور و با اعمال فشار بر روی حلقه بیرونی در یک محفظه نصب شود.

قبل از شروع مونتاژ، مکانیک باید از تمیز بودن سطوح کار و ابزار خود اطمینان حاصل کند. او همچنین این عادت خوب را پیدا می کند که در آخرین لحظه یاتاقان را از بسته بندی آن خارج کند!

6. سایش بلبرینگ

سایش از رایج ترین دلایل اصلی خرابی بلبرینگ است. معمولاً در اثر اجسام خارجی مانند آسیب سنگ زنی، خراش، علائم شیار، خطوط محیطی یا آلودگی زباله ایجاد می شود. به دو دسته سایش و سایش چسبناک تقسیم می شود.

سایش ساینده ناشی از وجود اجسام خارجی ریز در داخل بلبرینگ است که می تواند ذرات آلودگی از بیرون یا داخل باشد، مانند ذرات فلز یا کاربیدهای چرخ دنده. این ذرات باعث ساییدگی یا ساییدگی راه آهن و عناصر نورد می شوند. در رولبرینگ های مخروطی، سایش وجه انتهایی غلتک و دنده داخلی رینگ بسیار شدیدتر از مسیر مسابقه است. این سایش باعث می شود که بازی انتهایی یا فاصله داخلی گسترش یابد. این به نوبه خود عمر یاتاقان را کاهش می دهد و در نتیجه خارج از مرکز یاتاقان ایجاد می شود. علاوه بر این، سایش می تواند بر سایر قسمت های دستگاه که بلبرینگ در آن قرار دارد نیز تأثیر بگذارد. آلاینده ها می توانند در داخل یاتاقان نفوذ کنند، معمولاً مهر و موم ها به شدت فرسوده یا خراب هستند (یا نه). تجزیه و تحلیل روان کننده می تواند منبع آلودگی را نشان دهد، که می تواند به یافتن راه حلی برای مشکل کمک کند.

سایش چسبناک عمدتاً روی سطوح جفت‌گیری با بارهای سبک، روغن‌کاری ضعیف و اختلاف سرعت زیاد عناصر نورد که منجر به لغزش می‌شود، رخ می‌دهد. به عنوان مثال، در فرآیند نورد عناصر از منطقه بی بار به منطقه باربر، عناصر نورد در منطقه بدون بار متوقف می شوند و با ورود مجدد به منطقه باربر شتاب می گیرند. این امر باعث پارگی، لغزش، گرم شدن فیلم روان کننده و انتقال احتمالی مواد از عناصر نورد به مسابقه یا از مسابقه به عناصر نورد می شود. در مراحل اولیه، ظاهر یک سطح براق است، اما به زودی به یک سطح مات تبدیل می شود، با مواد کم و بیش چسبیده شده.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.