خصوصیات انواع ورق های نسوز

خصوصیات انواع ورق های نسوز
خصوصیات انواع ورق های نسوز

خصوصیات انواع ورق های نسوز به عنوان شناخته شده ترین و پرکاربردترین عایق های حرارتی، همواره مورد توجه صاحبان صنایع و کارخانه ها بوده است. مهم ترین صنایع و استفاده کنندگان از این محصولات، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، صنعت پتروشیمی، جایگاه های سوخت و مخازن نفتی هستند. درواقع این تولیدات اجزای حیاتی و بسیار با اهمیت برای صنایعی به حساب می آیند که با انواع سوخت در ارتباط هستند. به این ترتیب، انواع ورق های نسوز با دارا بودن ویژگی های منحصر به فرد و خواص بی نظیر در آب بندی تجهیزات صنعتی، مانع از نشت آلودگی مواد شیمیایی و سوخت به محیط اطراف می گردند. البته میزان مقاومتی که این محصولات نسوز از خود به نمایش می گذارند، متناسب با شرایط و محیط کاری متفاوت می باشد. در ادامه درباره خصوصیات انواع ورق های نسوز بیشتر صحبت خواهیم کرد.

معرفی ورق نسوز و کاربرد آن

ورق نسوز ترکیبی فشرده و متشکل از چند ماده مقاوم است که در صورت قرار گرفتن میان دو سطح، مانع ازعبور مواد بین آنها می شود. این محصول به واسطه مقاومتی که نسبت به دما و فشار دارد، بهترین گزینه برای آب بندی سطوح و تجهیزات مهم صنعتی به شمار می رود. البته تنها در صورتی می توان از مزایای این محصول بهره برد که ضمن برخورداری از ویژگی های ساختاری مطلوب، فاقد هرگونه نشتی نیز باشد. در این صورت می توان ماندگاری عایق و طولانی شدن دوام تجهیزاتی که از آن استفاده می کنند را تضمین کرد. بر این اساس وظیفه ورق های نسوز، ایجاد یک مانع فیزیکی مستحکم برای جلوگیری از خروج و نشت مواد از محفظه های گوناگون است. به بیان بهتر با کمک خصوصیات انواع ورق های نسوز می توان اتصالی میان اجزای یک مجموعه حاوی سیالات ایجاد کرد که مانع از خروج آنها می شود.

انواع ورق نسوز

ورق های نسوز بسته به ماهیت و نوع کاربرد آنها در انواع و ضخامت های گوناگون تولید و به بازار عرضه می گردند. به همین دلیل در ادامه به برخی از انواع رایج و پرفروش این محصولات به همراه مشخصات آنها اشاره خواهیم داشت:

ورق نسوز کلینگریت

یکی از انواع ورق های نسوز پرکاربرد و قدیمی موجود در بازار که از الیاف نسوز، آزبست و لاستیک تشکیل گردیده، ورق نسوز کلینگریت است. این محصول به دلیل کیفیت مواد اولیه به کار رفته در ساخت و بازدهی بالا (تا 550 درجه)، شهرت دارد و به همین دلیل در مقاومت های متنوع برای استفاده در بسیاری از محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. این ورق نسوز نیز دارای همان ویژگی هایی است که به عنوان مشخصات انواع ورق های نسوز شناخته می شود. صنایع مهمی که از این محصول بهره می برند، شامل پتروشیمی، برق، نفت و گاز، هوافضا و… است. این ورق خود در دو دسته ورق نسوز کلینگریت سیم دار و بدون سیم تولید می شود.

ورق نسوز گرافیت خالص

این نوع ورق نسوز از گرافیت با کربن خلوص بالا تهیه می شود که همین ویژگی موجب تقویت مقاومت شیمیایی، بهبود رسانای گرمایی و افزایش قدرت آب بندی آن شده است. این محصول به عنوان عایق در برخی عملیات های حرارتی و در کوره های صنعتی، صنایع فولاد، نیروگاه ها، سکوهای نفتی، صنایع رنگ، کاغذ و… کاربرد دارد. ضمن اینکه تولید انواع واشرهای صنعتی و حرارتی نیز از موارد مصرف آن به حساب می آید. نوع دیگر این محصول نیز که با لایه های ورق استیل تقویت شده تحت عنوان ورق نسوز گرافیت تقویت شده شناخته می شود که علاوه بر داشتن خصوصیات انواع ورق های نسوز از مقاومت بالاتری در برابر حرارت، مواد شیمیایی، کشش و فشار برخوردار می باشد.

مقوای نسوز

این محصول که نام دیگر آن ورق نسوز ویکتوری است از الیاف سلولزی ساخته شده و توانایی تحمل حرارتی معادل 180 درجه را دارا می باشد. کارکرد اصلی این نوع ورق نسوز در محیط های حاوی بخارات آب و روغن ها است. ضمن اینکه برای تولید انواع واشر نیز همواره یکی از گزینه های اصلی می باشد. این محصول همچنین متریال مهمی در پتروشیمی، نیروگاه ها و کارگاه های صنعتی به شمار می رود.

ورق نسوز آزبست

در ادامه معرفی خصوصیات انواع ورق های نسوز و بررسی کاربردهای آنها، نوبت به ورق نسوز آزبست می رسد. این ورق نسوز از ترکیب پودر آزبست، کاغذ، رزین و چسب های مخصوص ساخته شده که ضمن انتقال کم حرارتی، توانایی قابل توجهی در تحمل دما دارد. این محصول در تولید انواع واشر و عایق صنایع مهم مانند آلومینیوم، ریخته گری، شیشه سازی و ساخت واشر برای کوره های القایی، دارای استفاده می باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.