کاربرد برد نسوز سرامیکی

کاربرد برد نسوز سرامیکی
کاربرد برد نسوز سرامیکی

کاربرد برد نسوز سرامیکی در صنایع مختلف بسیار گسترده می باشد و عملکرد بسیاری از دستگاه ها و تجهیزات صنعتی بدون وجود چنین عایق هایی، عملا مختل خواهد شد. به عنوان نمونه، کوره های حرارتی یکی از زمینه های مهم کاربرد این نوع عایق هستند که از مقاومت بالای آن در برابر حرارت های بسیار زیاد، بهره برده می شود. این در حالی است که کاربرد انواع دیگر عایق های نسوز مانند طناب نسوز، کاغذ نسوز و یا پتوی سرامیکی نیز کمتر از برد نسوز سرامیکی نمی باشد و در بیشتر صنایع به کار برده می شوند. اما به لحاظ اهمیت این محصول و نقش مهمی که در کارخانجات مختلف ایفا می کند، ادامه این مطلب را به بررسی موارد کاربرد برد نسوز سرامیکی اختصاص داده ایم. بنابراین پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

 

برد نسوز سرامیکی چیست؟

برد نسوز سرامیکی یک محصول بسیار کاربردی و مهم است که ساختار آن متشکل از الیاف سرامیکی از نوع آلومینو سیلیکات می باشد. استفاده از این الیاف همراه با سایر پیوندهای آلی موجب گردیده که برد سرامیکی در دسته عایق های مقاوم قرار بگیرد.

فرآیند تولید این محصول شامل مراحل مختلفی است که طی آن، الیاف سرامیکی تحت تاثیر رطوبت قرار گرفته و سپس فشرده می شوند. لازم به ذکر است که در فرآیند ساخت، بایندرهایی برای افزایش استحکام آن به کار برده می شود که عامل مهمی در بهبود استقامت این محصول و افزایش تحمل حرارتی آن به حساب می آید. بنابراین می توان اکثر خواص این محصول را به واسطه مراحل متنوع تهیه و تولید آن دانست.

 

ویژگی های مهم برد نسوز سرامیکی

کاربرد برد نسوز سرامیکی در زمینه های مختلف به لطف ویژگی های منحصر به فردی است که برخی از آنها را در ادامه برخواهیم شمرد:

  • برخورداری از مقاومت حرارتی بالا تا ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد
  • هدایت گرمایی و الکتریکی بسیار پایین
  • ذخیره کم حرارتی
  • وزن بسیار سبک که کاربرد آن در کوره های سنگین به عنوان جایگزین عایق‌ های پشتیبان و استفاده کمتر از فولاد به همین دلیل است.
  • مقاومت عالی در برابر شوک های حرارتی و الکتریکی
  • استقامت مطلوب در مقابل فرسودگی ناشی از گازهای داغ
  • پایداری در محیط های شیمیایی (به غیر از برخورد با هیدروفلوئور، فسفر، هیدروکلریک، اسید سولفوریک و قلیایی‌های رقیق شده)
  • سهولت در برش، نصب و هندلینگ
  • عایق خوب صدا
  • فاقد ترکیبات آزبستی
  • جذب صوت و کاهنده نویز

 

موارد کاربرد برد نسوز سرامیکی

برد نسوز سرامیکی دارای کاربرد های متنوعی است که مهمترین آنها عایق تجهیزات حرارتی و کوره‌ های صنعتی است. درواقع از این محصول با هدف عایق کاری قسمت هایی نظیر دیواره و سقف و یا به عنوان پوشش کوره صنعتی استفاده می شود.

همچنین این برد نسوز یک جایگزین عالی برای مصالح به کار رفته در کوره نیز هست. از طرفی برای عایق کاری تجهیزاتی همچون دیگ بخار که با حرارت بالا در ارتباط هستند نیز مناسب بوده و در درزبندی دریچه های آنها نیز کارایی دارد. همچنین این برد به عنوان محافظ یا مانع حرارتی در صنایع مختلف نیز مورد توجه است.

عایق صوت در مکان هایی که با امواج صوتی بالا در ارتباط هستند نیز از کاربردهای این محصول به شمار می رود. علاوه بر آن، در صنایع مهمی مانند فولاد، پتروشیمی، ساخت شیشه، طلا سازی، کاشی سازی و… کاربرد برد نسوز سرامیکی بسیار گسترده و مهم است.

 

مزایای تخته یا برد نسوز سرامیکی

از مهم ترین مزایای برد نسوز سرامیکی به عنوان یکی از عایق های مهم و کارآمد صنعتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

  • تراکم پایین

استفاده از برد نسوز سرامیکی به واسطه برخورداری از تراکم پایین به کاهش فولاد در ساختار کوره ها کمک زیادی می کند. این در حالی است که در افزایش عمر مفید کوره های صنعتی نیز نقش موثری داشته و به همین دلیل کوره هایی که از الیاف سرامیکی ساخته می شوند، حدود ۷۵ درصد از کوره های آجری سبک تر هستند که این مقدار در کوره های ریخته گری به ۹۰ تا ۹۵ درصد می رسد.

 

  • ذخیره حرارتی پایین

برخورداری از ظرفیت کم حرارتی تاثیر مهم و بسزایی در انرژی صرف شده برای راه اندازی و خاموش شدن کوره ها دارد. به همین دلیل این مورد را می توان از مزایای مهم کاربرد برد نسوز سرامیکی در کوره ها دانست.

 

  • عایق صوتی مطلوب

با توجه به اینکه الیاف مورد استفاده در برد سرامیکی، ظرفیت بهتری نسبت به عایق های معمولی دارد در کاهش آلودگی صوتی دارای نقش موثری است.

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.