کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبر فلون

کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبر فلون
کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبر فلون

کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبر فلون به عنوان یک محصول نسوز و شناخته شده در صنایع مختلف، بسیار زیاد و گسترده می باشد. این پارچه از ترکیب الیاف شیشه و پارچه فایبرگلاس با تفلون نسوز ساخته می شود که منجر به افزایش مقاومت گرمایی و کاهش هدایت دمایی آن تا حد بسیار زیادی شده است. به همین دلیل نقش و اهمیت آن در صنایع مختلف، بسیار پررنگ و حائز اهمیت می باشد. این نوع پاچه نسوز همچنین دارای ویژگی های متعدد و مهمی نیز هست که هریک زمینه ساز کارایی و استفاده از آن برای اهداف گوناگون شده است. به همین منظور در ادامه این مطلب قصد داریم ضمن بیان کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبر فلون به بررسی و ارائه اطلاعات بیشتر و کامل تر در مورد این محصول بپردازیم. لذا پیشنهاد می کنیم با ما تا انتهای این محتوا همراه باشید.

معرفی پارچه نسوز تفلونی

پارچه تفلونی که در زمره محصولات پرکاربرد دیرگداز و مقاوم در برابر حرارت شناخته می شود، از دو سطح با ساختارهای متفاوت تشکیل شده که هریک دارای ویژگی های متفاوتی است. به طوری که یک سمت این محصول با پلی تترا فلورو اتیلن یا پلیمر PTFE پوشیده شده و سمت دیگر آن دارای لایه ای مقاوم از سیلیکون یا پارچه فایبرگلس می باشد. درواقع بسیاری از ویژگی های خاص و منحصر به فرد این پارچه به واسطه وجود همین دو سطح متفاوت است که دوام و مقاومت آن را دوچندان می کند. به طوری که در محدوده دمایی منفی 40 درجه تا بیش از 280 درجه سانتیگراد قادر به حفظ کارایی و مقاومت خود خواهد بود. از همین رو کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبرفلون در شرایطی که مقاومت دمایی زیاد حائز اهمیت است، مشهود و با اهمیت می باشد.

ویژگی های مهم پارچه تفلونی

بدون شک مقاومت بالای حرارتی، اصلی ترین شاخصه این پارچه است که این ویژگی به دلیل استفاده از الیاف مقاوم و نسوز فایبرگلاس و شیشه و همچنین تفلون نسوز در ساختار این پارچه می باشد. بر این اساس، ویژگی های دیگری نظیر هدایت کننده عالی و کاهنده مطلوب حرارت نیز به واسطه وجود همین ترکیبات در فرآیند تولید پارچه نسوز تفلونی است.

قابلیت چسبندگی به کلیه سطوح حتی سطوح ناهموار به همراه انعطاف پذیری فوق العاده را نیز می توان از جمله ویژگی های مهم پارچه تفلونی دانست. علاوه بر آن، مقاومتی که این پارچه در برابر مواد اسیدی و قلیایی از خود نشان می دهد و ایجاد کمترین میزان اصطکاک بخش دیگری از مزایای آن به شمار می رود. از طرفی تمیز کردن سریع و راحت، مقاومت در برابر اشعه خورشید، ثبات ابعاد، خاصیت دی الکتریک و… از دیگر دلایل محبوبیت و کاربرد پارچه نسوز تفلونی محسوب می شود.

کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبرفلون

با توجه به مشخصات و مزایایی که در بخش قبل برشمرده شد، پارچه تفلونی نسوز در طیف وسیعی از صنایع و زمینه های استفاده، دارای کاربرد می باشد و به عنوان یکی از محصولات نسوز پرفروش در بازار به شمار می رود. از جمله این موارد استفاده می توان به ساخت محصولاتی نظیر نوار نقاله، کرکره محافظ، جداکننده و… اشاره کرد. علاوه بر آن، این پارچه نسوز برای کاربردهای مکانیکی، زمینه های الکترونیکی و همچنین صنایع مختلف نیز بسیار با اهمیت بوده و به طور حتم یکی از اصلی ترین گزینه های انتخابی به شمار می رود. به طوری که به عنوان پوشش عایق در صنایع مهمی همچون صنعت غذا، بسته بندی، گرمایش و برش نیز قابلیت استفاده های متنوع و فراوانی دارد.

سایر موارد استفاده از پارچه تفلونی

در ادامه برسی کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبرفلون می توان به موارد استفاده دیگری نیز اشاره داشت که عبارتند از:

۱- قابلیت استفاده به عنوان پوشش دهنده صفحات دارای حرارت زیاد و غلطک هایی با دمای بالا

۲- کاربرد مهم و فراوان در تجهیزات و ماشین آلات بسته بندی نظیر شیرینگ پک، وکیوم پک و تولید و پرس انواع پلاستیک. دارای کارایی ویژه در صنایع بسته بندی انواع مواد بهداشتی، دارویی و غذایی

۳- ساخت نوار نقاله برای ‌صنایع مختلف تولیدی اعم از صنعت غذا و دارو یا مواد بهداشتی

۴- عایق کاری و محافظت از انواع کابل‌ در صنعت تولید برق

۵- صنعت چاپ و با هدف انجام پروژه های چاپ انتقالی روی سطوح مانند چاپ روی تیشرت

به این ترتیب و با بررسی کامل و دقیق کاربردهای پارچه تفلونی یا فایبرفلون می توان اهمیت و نقش پررنگ این محصول در زمینه های مختلف صنعتی را دریافت.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.