کاربردهای طناب سرامیکی

کاربردهای طناب سرامیکی
کاربردهای طناب سرامیکی

کاربردهای طناب سرامیکی در صنایع مهم و حیاتی نظیر نفت، فولاد، گاز و پتروشیمی بسیار گسترده و فراوان است. اما آنچه موجب گردیده که این محصول نسوز مورد توجه صنعتگران در زمینه های گوناگون قرار بگیرد، ویژگی های متنوع و البته مقاومت بسیار بالایی است که در برابر حرارت های زیاد از خود به نمایش می گذارد. درواقع ترکیبات به کار رفته در تولید این محصول که شامل الیاف آلومینوسیلیکات و فایبرگلاس و در مواردی سیم آلیاژی است، عامل اصلی پایداری بالای آن در حرارت های زیاد به حساب می آید. به همین دلیل و با توجه به روند رو به رشد قیمت های جهانی انرژی در سال های اخیر، شاهد گسترش موارد استفاده از این محصول برای کاربردها متنوع و صنایع گوناگون هستیم. با این مقدمه در ادامه به بررسی کاربردهای طناب سرامیکی خواهیم پرداخت.

طناب سرامیکی چیست؟

طناب سرامیکی که نخ نسوز سرامیکی نیز نامیده می شود از الیاف مقاوم سرامیک در سطح کیفی بسیار بالا تولید می گردد که برای بهبود انعطاف و مقاومت کششی آن معمولا موادی نظیر فیبر نسوز نیز در ساختار این محصول به کار برده می شود. همانطور که در مقدمه این مطلب نیز اشاره کردیم، سیم های نسوز یا فولادی نیز در فرآیند ساخت و تولید نخ سرامیکی دارای کاربرد می باشند که در نتیجه آن، مقاومت مکانیکی و به ویژه تحمل حرارتی آن تا 1260 درجه افزایش پیدا می کند.

انواع طناب نسوز سرامیکی

با توجه به تنوع کاربردهای طناب سرامیکی در زمینه های گوناگون، این محصول در اشکال مختلفی قابل تولید است که عبارتند از:

  • طناب پیچیده سه لایه که در این محصول سه لایه فیتیله ای از رشته های سرامیکی به دور هم پیچیده می شود و نسبتأ دارای دانسیته پایین اما مقاومت مطلوبی است.
  • طناب دانسیته بالا نسبت به نمونه قبل دارای دانسیته بالاتری است که در نتیجه ترکیب رشته های سه لایه پیچیده الیاف سرامیکی ساخته می شود.

ویژگی های طناب سرامیکی

برخی از ویژگی ‌هایی که زمینه ساز کاربردهای طناب سرامیکی در صنایع گوناگون گردیده عبارتند از:

  • برخورداری از وزن بسیار کم و سبک
  • دارای تراکم عالی
  • دارای انعطاف فوق العاده
  • کمترین هدایت گرمایی
  • بیشترین مقاومت دمایی(دمای کاری از ۹۸۰ تا ۱۲۶۰ درجه سانتیگراد)
  • برخورداری از ثبات ابعادی مطلوب در دمای بالا
  • استحکام فوق العاده
  • بهترین جایگزین برای آزبست
  • مقاوم در برابر شوک های حرارتی
  • مقاوم در برابر حریق و سوختن
  • مقاوم در برابر خوردگی ناشی از برخورد با مواد شیمیایی و سازگار با اغلب ترکیبات اسیدی و قلیایی (به غیر از هیدروفلوئوریک، اسید فسفریک و قلیاهای بسیار قوی)
  • نصب و استفاده راحت و سریع
  • عایق مناسب صوت

کاربردهای طناب سرامیکی

بیشترین موارد استفاده از طناب سرامیکی را می توان در صنایع زیر مشاهده کرد:

1- صنایع فولاد و آهن

از این طناب نسوز برای ایجاد روکش حرارتی کوره های گرمایشی و یا به عنوان عایق در آنها استفاده زیادی می شود. همچنین برای درزگیری کوره های آنیلی و یا آستر کوره ذوب فلزات نیز همواره گزینه نخست بوده است. پوشش نازل ها در صنایع ریخته گری، نگهدارنده روکش کوره، درزگیر تجهیزات مورد استفاده در صنعت ذوب فلزات، فیلتر جداکننده مواد شیمیایی از فلزات ذوب شده و فیلتر جداساز سرباره مواد مذاب از دیگر کاربردهای طناب سرامیکی در صنایع آهن و فولاد به شمار می رود.

 2- صنایع نفت و گاز

طناب فایبر سرامیک در صنایع نفت و گاز و برای آب بندی و عایق کاری دیگ های بخار و بخش هایی با حرارت بالا نیز کاربرد گسترده ای دارد. همچنین در فرایند تصفیه گازهای داغ و در قسمت هایی نظیر فیلترکننده کاتالیزور نیز این محصول به شکل وسیع کارایی دارد. فیلتراسیون گازها و مایعات نفتی، عایق کاری راکتورها و مشعل ها و اصلی ترین عایق در کارخانه های ساخت شیشه و کوره های آجرپزی نیز از دیگر موارد استفاده طناب سرامیکی می باشند.

3- صنایع شیمیایی

استفاده به عنوان آستر کوره های بازیابی، جداکننده ذرات رادیواکتیو در فرآیند کاتالیزور، آب بندی تجهیزات دما بالا، عایق کانال، سقف و کف کوره ذوب مواد و… بخشی از کاربردهای طناب سرامیکی در صنایع شیمیایی هستند.

4- سایر صنایع

علاوه بر موارد فوق از طناب نسوز سرامیکی به عنوان یک عایق ایده آل صوتی و حرارتی در زمینه های مختلف نیز استفاده می شود. همچنین برای عایق کاری لوله های منعطف و دما بالا، تولید لنت ترمز، مبدل های کاتالیزوری و نیز به عنوان عایق لوله در اگزوز اتومبیل ها نیز این محصول کاربرد ویژه ای دارد. ضمنأ در توربین های گازی و اگزوز موتورهای دیزل، این طناب نسوز به عنوان عایق صوت نیز به کار برده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.