انواع لوله های مسی

انواع لوله های مسی
انواع لوله های مسی

انواع لوله های مسی براساس دسته بندی های مختلف در دسترس هستند که بسته به کاربرد و استفاده مورد نظر می توان از هریک در موارد خاص و تعیین شده، بهره برد. این لوله ها در تاسیسات ساختمان و در خطوط انتقال آب و حتی سیستم های تهویه و گرمایش کاربرد دارند و معمولا در دو ساختار نرم و سخت تولید می شوند. از سری ویژگی های شاخص لوله های مسی می توان به مقاومت بالای آنها در برابر خوردگی و قدرت جوش پذیری فوق العاده آنها برای ایجاد اتصالاتی محکم و قابل اطمینان اشاره کرد. همانطور که گفته شد، این تولیدات در انواع گوناگون تولید می شوند که در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی انواع لوله های مسی خواهیم پرداخت.

 

دسته‌ بندی لوله‌ های مسی براساس ضخامت

بر اساس ضخامت یا قطر دیواره، لوله های مسی در انواع زیر قابل تقسیم بندی هستند. لازم به ذکر است ضخامت دیواره خارجی این لوله ها، یکسان می باشند.

 

لوله مسی نوع M

نوع M در میان سایر این لوله های مسی، دارای کمترین ضخامت بوده اما بیشترین کاربرد را در آبرسانی منازل و سیستم‌ های خلا برعهده دارند. این وسعت کاربرد در سیستم آب خانگی به دلیل نازک بودن دیواره و مقرون به صرفه بودن آنها است. اتصال این دسته از تولیدات از طریق لحیم کاری صورت می گیرد.

 

لوله مسی نوع L

یکی دیگر از رایج ترین انواع لوله های مسی که معمولا در دو نوع نرم و سخت تولید می گردد، با عنوان نوع L شناخته می شود و در مقایسه با نوع M ضخامت بیشتری دارد. این نوع بیشتر در لوله کشی های داخلی، ترمیم و تعویض لوله های قدیمی، محافظت از حریق و HVAC به کار برده می شود. اتصال این لوله های مسی از طریق جوشکاری، لحیم کاری و فشرده سازی است.

 

لوله مسی نوع K

نوع K لوله های مسی در مقایسه با دو نمونه قبلی، ضخامت و مقاومت بیشتری داشته و تنها به شکل سخت تولید می شود. این لوله ها در خطوط انتقال آب، نشت روغن، حفاظت در مقابل آتش سوزی و مواردی از این قبیل دارای کاربرد می باشند. اتصال این تیپ از انواع لوله های مسی از طریق جوشکاری و فشرده سازی صورت می گیرد و از آنجا که در برابر گازها تا حدودی آسیب پذیر هستند، مناسب خطوط انتقال گاز طبیعی نمی باشند.

 

دسته بندی لوله های مسی براساس جنس

بر اساس نوع جنس می توان لوله های مسی را در دو گروه نرم و سخت تقسیم بندی کرد:

 

لوله مسی نرم

انعطاف بالا دلیل نامگذاری این دسته از لوله های مسی است. این نوع لوله ها، تنها در اتصالات حرارتی قابلیت نصب و استفاده دارند. ضمن آنکه در سیستم اسپیلت و پمپ‌ های حرارتی نیز به عنوان خطوط خنک‌ کننده دارای کاربرد می باشند.

 

لوله مسی سخت

در دسته بندی انواع لوله های مسی براساس جنس، نوع سخت را می توان بهترین انتخاب برای خطوط انتقال آب دانست. اتصال این نوع لوله از طریق لحیم کاری، لوله‌ بر، لب ‌برگشته یا چین‌دار صورت می گیرد.

 

دسته بندی لوله های براساس کاربرد

لوله‌ های مسی بر اساس نوع، کاربرد و ویژگی نیز در انواع مختلف شاخه ای، کلاف، کویل و مویین قابل شناسایی و استفاده هستند که در این بخش به بررسی هریک از آنها خواهیم پرداخت:

 

لوله مسی شاخه ای

این نوع لوله مسی به واسطه برخورداری از یک سطح یکنواخت در داخل، آلودگی راه ندارد و به همین دلیل یکی از گزینه های مطلوب و کارآمد برای استفاده در صنایع بهداشتی به شمار می رود. به طوری که در ساخت سیستم های تهویه و  تأسیسات بیمارستان‌ ها کاربرد گسترده و اساسی دارند. لوله های مسی شاخه ای همچنین در صنایع برودتی و الکتریکی نیز به کار برده می شوند.

 

لوله‌ مسی کلاف

یکی دیگر از انواع لوله های مسی که دارای کاربردهای ویژه ای در صنایع مختلف می باشد، لوله‌ مسی کلاف نام دارد. خم پذیری مطلوب از قابلیت های این لوله‌ مسی می باشد که موجب کارایی آن در سیستم‌ های مختلف مانند لوله کشی، خطوط انتقال گاز طبیعی، ساخت و تعمیر سیستم‌ های تهویه و سرمایشی شده است.

 

لوله مسی کویل

نوع دیگری از لوله های مسی که در مقایسه با لوله های آلومینومی دارای انتقال حرارتی بالاتری است، لوله مسی کویل نام دارد. این لوله در مبدل‌ها و دستگاه ‌های حرارتی دارای کاربرد فراوان می باشد.

 

لوله مسی مویین

لوله مویین آخرین نمونه از انواع لوله های مسی است که دارای قطر بسیار کمی بوده و در سیستم ‌های تبرید و چیلرها به کار برده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.