انواع عایق های نسوز کوره

انواع عایق های نسوز کوره
انواع عایق های نسوز کوره

 انواع عایق های نسوز کوره را می توان از جمله محصولات صنعتی پرکاربردی دانست که برای پوشش دادن کوره ها و سایر محیط هایی با حرارت بالا به کار برده می شوند و مانعی برای نفوذ گرما به محیط اطراف آن می باشند. درواقع یکی از مشکلاتی که بسیاری از صنایع با آن مواجه هستند، یافتن بهترین عایق با تحمل بالای حرارتی و کیفیتی قابل قبول است. چراکه دمای ذوب مواد در کوره ها، عمدتأ یکسان نبوده و از همین رو بایستی برای کنترل حرارت آن از عایقی متناسب با دمای مورد نظر بهره برده شود. بر همین اساس، عایق های مختلفی از مواد اولیه گوناگون تولید و به بازار عرضه می گردد که هریک بسته به ضخامت و دانستیه تولیدی دارای مقاومت های مختلفی در برابر حرارت بسیار زیاد می باشند. به همین منظور در این بخش به بررسی و معرفی انواع عایق های نسوز کوره خواهیم پرداخت.

عایق سرامیکی

یکی از بهترین و پرکاربردترین عایق ها در صنایع مختلف و به ویژه کوره های فلزی، عایق سرامیکی است. این محصول نسوز از قابلیت فرم پذیری بالایی برخوردار بوده و در مقایسه با سایر هم خانواده های خود مقرون به صرفه تر نیز هست. از همین رو در تمام محیط هایی با حرارت بسیار زیاد مانند کوره های القایی و الکتریکی، لوله های صنعتی و یا به عنوان درزگیر داکت های پتروشیمی، یکی از گزینه های انتخابی بوده است.

عایق سلولزی

یکی از نمونه های اولیه و قدیمی انواع عایق های نسوز کوره که منشا آن از چوب و کاغذ یا دیگر مواد سلولزی است، عایق سلولزی نام دارد. در فرآیند تولید این عایق از چسب هایی مقاومی بهره برده می شود که موجب افزایش کارایی آن در برابر آتش خواهد شد. این محصول علاوه بر تحمل بالایی که در برابر حرارت های زیاد از خود نشان می دهد به دلیل قابلیت بازیافت مجدد، دارای طرفداران بسیاری می باشد.

عایق پشم سنگ

از گزینه های کارآمد و شناخته شده برای کاربردهای صنعتی و به عنوان عایق کوره هایی با حرارت بالا، پشم سنگ است که مانع انتشار گازهای سمی ناشی از حریق و سوختگی نیز می شود. علاوه بر آن، این نوع عایق همانند نمونه فوق، قابل بازیافت بوده و هیچ نوع آسیب یا عوارضی در هنگام کار با آن وجود ندارد. البته به دلیل داشتن منافذ بسته، احتمال رشد برخی حشرات و قارچ ها در آن بسیار است.

ازجمله زمینه های کاربرد پشم سنگ به عنوان یکی از انواع عایق های نسوز کوره و مناسب برای دماهای بالا می توان به صنایع مهم و حیاتی مانند پالایشگاه ها، نیروگاه ها، صنایع غذایی، صنعت ساختمان و تاسیسات مختلف اشاره کرد. استفاده از این نوع عایق، موجب بازدهی بیشتر کوره ها، بهبود ایمنی و کاهش هزینه ها خواهد شد. ضمن اینکه از اتلاف هزینه مصرف انرژی نیز جلوگیری می کند.

عایق پشم شیشه

عایق پشم شیشه یا فایبرگلاس را می توان دیگر عایق پرکاربرد و شناخته شده ای دانست که در زمینه های مختلف صنعتی و خانگی، همواره مورد توجه و استفاده بوده است. این عایق نیز همانند دیگر همتایان خود به واسطه مقاومت بالا در برابر آتش، برای جلوگیری از انتقال حرارت و پوسیدگی به کار برده می شود. از همین رو برای پوشش دادن کوره های فلزی یا ایجاد حائلی میان آنها با محیط اطراف، استفاده ویژه ای دارد. لازم به ذکر است در مواردی برای افزایش کارایی و مقاومت این عایق در ساخت آن از پوشش های متنوعی مانند فویل آلومینومی نیز استفاده می شود.

تختۀ سرامیکی

تخته سرامیکی یکی از انواع عایق های نسوز کوره شناخته می شود که در مقابل گازهای داغ و شوک دمایی ناشی از آن، استقامت بالایی از خود نشان می دهد. همانطور که از نام این نوع عایق پیداست، ساختار تولیدی آن به صورت تخته است و عمده ترین موارد مصرف آن برای صنایعی می باشد که با حرارت و دمای بالا تا ۱۲۶۰ درجه سانتی گراد در ارتباط هستند.

کاغذی سرامیکی

این عایق نیز به ‌صورت کاغذ و در ضخامت‌ های گوناگون از ۱ تا ۵ میلی‌ متر تولید می شود. البته جالب است بدانید به رغم ضخامت کم آن در مقایسه با نوع تخته ‌ای، این عایق از توانایی بالاتری برای تحمل دماهای زیاد برخوردار است. به طوری که در محدوده ۱۲۶۰ تا ۱۴۳۰ درجۀ سانتی‌گراد، قادر به حفظ کارایی و ساختار خود می باشد. از میان انواع عایق های نسوز کوره ، ساختار منعطف و مزایایی مانند ضریب انتقال پایین، مقاوم در برابر پارگی و سایش، مقاوم در برابر شوک حرارتی و همچنین عایق مناسب صوت موجب گردیده که برای مصارف گوناگون یک گزینه مهم باشد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.