کاربرد عایق میکا در صنعت

کاربرد عایق میکا در صنعت
کاربرد عایق میکا در صنعت

 کاربرد عایق میکا در صنعت که ساخته شده از مواد معدنی با خواص متعدد و فراوان است، بسیار حائز اهمیت بوده و یکی از نیازهای اکثر کارخانه ها و کارگاه های صنعتی به شمار می رود. عمده ترین شاخصه های این محصول پرکاربرد، مقاومت حرارتی و الکتریکی و همچنین استحکام فوق العاده در برابر سایش، ضربه و خوردگی است. لذا با توجه به استقامتی که در برابر دما و ولتاژ بالا از خود به نمایش می گذارد، یک عایق ایده آل و شناخته شده برای مصارف مختلف به شمار می رود. لذا استفاده از آن برای اهداف گوناگون صنعتی، بسیار متداول بوده و با مزایای گسترده ای همراه است. از این جهت، تصمیم گرفتیم در ادامه این محتوا و به طور اختصاصی، موارد مهم کاربرد عایق میکا در صنعت را مورد ارزیابی قرار دهیم.

حفاری چاه های نفت و گاز

یکی از موارد مصرف مهم میکا در صنعت نفت و گاز و برای پروژه های حفاری است. این ماده به عنوان یک افزودنی و به صورت یک ترکیب در مواد ال سی ام در زمان هرزروی چاه های نفت و گاز، مورد استفاده قرار می گیرد.

تولید مصالح ساختمانی

از این عایق نسوز برای اهداف ساختمانی و ساخت انواع تولیدات سیمانی نظیر ایرانیت، بلوک، لوله و ورقه سیمانی و همچنین دیواره های سیمانی استفاده زیادی می شود. شاید بتوان عمده ترین دلیل کاربرد عایق میکا در صنعت ساختمان و تولید این مصالح را بهبود مقاومت این تولیدات در مقایل وارد آمدن هرگونه فشار و ضربه دانست. نقش میکا در این کاربرد، پرکننده و جایگزین آزبست می باشد.

پوشش دیوارهای ساختمان

یکی دیگر از موارد مصرف عایق میکا در پوشش دیوارها نظیر ملات گچ کاری، پنل های پیش ساخته و یا متریال نمای داخل و بیرون است. استفاده از میکا به ایجاد یک ترکیب عالی همراه با گچ، پرلیت، لایم استون و… کمک زیادی می کند. نقش میکا در این کاربرد نیز پرکنندگی و ایجاد سطحی یکدست، صاف و فاقد هرگونه ترک می باشد که این خاصیت به دلیل ساختار ورقه ای میکا است. از طرفی، به این دلیل که میکا یک عایق دمایی و صوتی فوق العاده محسوب می شود در عملیات نازک کاری ساختمان یک ترکیب جدانشدنی خواهد بود.

صنعت ساخت الکترود

دیگر کاربرد عایق میکا در صنعت الکترود سازی است. جایی که این ماده به عنوان پوشش الکترود جوشکاری به کار برده می شود. درواقع از آنجایی که عایق میکا مملو از خواص شیمیایی فوق العاده است، می تواند در حرارت زیاد به عنوان یک عایق رسانه ای عمل کند. به این صورت، از بروز فعل و انفعالات شیمیایی مانند ذوب شدن، خوردگی سیم و الکترود ها جلوگیری به عمل می آورد. از این رو، برخی از پرکاربردترین قطعات در جوشکاری مانند الکترود میکا، الکترود سوپر میکا و سیم جوش میکا از این عایق ساخته می شوند.

صنایع لنت و کلاچ

یکی از ویژگی های مهم عایق میکا، بی خطر بودن آن برای سلامت انسان و مزایای زیست محیطی آن است که موجب گردیده بهترین جایگزین آزبست برای صنعت ساخت لنت ترمز و کلاچ باشد. لذا کاربرد عایق میکا در صنعت ساخت این محصولات و برای افزایش مقاومت و کیفیت لنت و کلاچ، تاثیر زیادی داشته و موجب افزایش عمر مفید این قطعات می گردد. ضمنأ یکی از مزایای کاربرد میکا در این صنعت، عدم استفاده از مواد سرطانزا در تولید این محصولات خواهد بود.

صنعت ساخت خودرو

یکی از موارد مهم مصرف عایق میکا در خودروسازی و به ویژه استفاده در بدنه اتومبیل است. این ماده به همراه فایبرگلاس در ساخت سپر خودرو، کاربرد ویژه ای دارد. درواقع آنچه موجب توجه خودروسازان به این عایق شده، خاصیت الاستیسیته آن و درنتیجه افزایش مقاومت و ضربه پذیری محصولاتی است که در ساختار آنها از میکا استفاده می شود.

تولید انواع عایق حرارتی و الکتریکی

بخش دیگری از کاربرد عایق میکا در صنعت به تولید انواع محصولات برق و الکترونیک و همچنین مواد نسوز مانند نوار و ورقه های میکا با خلوص 90 درصد، است. درواقع با توجه به مقاومت بالای میکای فلوگوپیت در برابر عبور ولتاژ و حرارت بالا، به عنوان عایق در محصولات برقی و الکترونیک به ویژه در صنعت تولید سیم و کابل دارای کاربرد می باشد.

صنعت لاستیک سازی

عایق میکا در صنعت لاستیک سازی نیز کاربرد مهم و موثری دارد. این عایق به واسطه برخورداری از خواص متنوع و با هدف بهبود و افزایش مقاومت مکانیکی، مقاومت دمایی، استحکام کششی لاستیک، ارتقاء درجه سختی محصول، بالا بردن ضریب شکل پذیری و خاصیت دی الکتریک لاستیک های تولیدی در این صنعت مورد استفاده قرار می گیرد.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.