عایق کاری لوله های آب سرد و گرم

عایق کاری لوله های آب سرد و گرم
عایق کاری لوله های آب سرد و گرم

 عایق کاری لوله های آب سرد و گرم یک ایده بسیار عالی و کارآمد در لوله کشی ساختمان است که با هدف جلوگیری از اتلاف حرارت و یا ترکیدگی های ناشی از یخ زدن لوله در زمستان اجرا می گردد. بنابراین عمده ترین دلایل استفاده از عایق برای لوله های آب، علاوه بر حفظ انرژی و کاهش هزینه ها، پیشگیری از وارد آمدن آسیب های جدی به ساختمان نیز می باشد. با این حساب می توان عایق کاری را تضمینی برای کارایی بهینه سیستم لوله کشی دانست. از همین رو با بهره گیری از متریال های عایق با ضخامت و کاربری مناسب، می توان نسبت به ایزوله سازی این سیستم ها اقدام نمود. به این ترتیب مانع از تخریب، چگالش و نفوذ رطوبت به سیستم آبرسان ساختمان خواهد شد. در ادامه برای بررسی عایق کاری لوله های آب سرد و گرم با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب عایق مناسب لوله های آب

این تصور که می توانید از هر نوع عایقی برای لوله های آب ساختمان خود استفاده کنید، کاملا اشتباه است.  درحالی که برای کسب بهترین نتایج، بایستی ابتدا سیستم شما توسط افراد دارای تخصص، مورد ارزیابی قرار گرفته تا بهترین عایق برای آن پیشنهاد شود. این موضوع از آنجایی با اهمیت است که انتخاب عایق نامناسب ممکن است نتایجی همچون تخریب سیستم آبرسانی و همچنین هدررفت انرژی را به دنبال داشته باشد که عواقب آن مستقیمأ متوجه ساختمان شما خواهد شد. بر این اساس، امروزه توصیه می شود عایق های الاستومری را برای عایق کاری لوله های آب سرد و گرم ساختمان خود استفاده کنید.

معرفی عایق الاستومری

عایق های الاستومری که امروزه برای جلوگیری از اتلاف و انتقال انرژی به کار برده می شوند، متشکل از اتیلن و پروپن بوده و جایگزین مطلوبی برای عایق های قدیمی مانند پشم شیشه، پشم سنگ و… به حساب می آید. انعطاف فوق العاده و سازگاری بالای آن با محیط زیست از جمله دلایل محبوبیت این نوع متریال عایق کاری به شمار می رود. این عایق ها با ظاهری سیاه رنگ اغلب به دو شکل زیر تولید می گردند:

1- عایق های لوله ای

همانطور که از نام این نوع عایق الاستومری پیدا است، ظاهری شبیه به لوله دارد و آماده استفاده برای عایق کاری لوله های آب سرد و گرم می باشد. برای نصب این عایق کافی است یک برش طولی روی آن ایجاد و بر روی لوله قرار بگیرد و سپس با چسب مخصوص پوشانده شود.

سایزهای عایق الاستومری لوله ای

سایزهای عایق الاستومری لوله ای

اندازه گیری سایز این عایق ها معمولا براساس اینچ و میلی متر صورت می گیرد که کاربرد سایزهای میلی متری برای لوله های پلیمری و مسی بوده و از عایق هایی با سایز اینچ برای لوله های فولادی استفاده می شود. به این ترتیب انواع عایق الاستومری در سایزهای میلیمتری از 15 تا 110 و در ابعاد اینچی از 2/1 تا 4 اینچ تولید می شود.

ضخامت های عایق الاستومری لوله ای

ضخامت عایق الاستومری نیز متناسب با میزان دمای آب و اختلاف آن با محیط بیرون و همچنین درصد اهمیت جلوگیری از اتلاف انرژي، متفاوت خواهد بود. بر این اساس، رایج ترین ضخامت های این محصولات برای عایق کاری لوله های آب سرد و گرم شامل 9، 13، 19، 25 و 32 میلی متر می باشد. از این میان ضخامت 9 میلی متر، رایج تر بوده و در اکثر پروژه ها مورد استفاده قرار می گیرد.

2- عایق های رولی

با توجه به اینکه عایق الاستومری برای لوله هایی با سایز بزرگتر از 3 اینچ ، بسیار کم و گاهأ ناموجود می باشد، بهتر است که از عایق های رولی برای آنها استفاده شود. این شکل از عایق های الاستومری، علاوه بر عایق کاری لوله های آب، برای ایزوله سازی کانال ها نیز استفاده دارد.

این محصولات نیز در ضخامت های متنوع مانند، 6، 10، 13، 19 و 25 میلی متر تولید و روانه بازار می گردد که همچون شکل لوله ای آن، متناسب با عواملی مانند میزان حرارت آب در ضخامت مورد نیاز، برای عایق کاری لوله های آب و سرد و گرم استفاده می شود.

عایق کاری لوله های آب سر

عایق کاری لوله های آب سرد

همانگونه که پیش تر نیز اشاره شد، عایق کاری لوله های ساختمان تنها مختص لوله های آب گرم نبوده و لوله های آب سرد نیز نیازمند عایق کاری هستند. درواقع برای جلوگیری از خوردگی و سوراخ شدن لوله در اثر رطوبت و تجمع قطرات آب بر روی سطح خارجی لوله در فصول گرم و محیط های مرطوب، ضروری است نسبت به عایق کاری لوله های آب سرد  نیز بی توجه نباشید.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.