خصوصیات پتوهای الیاف

خصوصیات پتوهای الیاف
خصوصیات پتوهای الیاف

خصوصیات پتوهای الیاف از دلایلی به شمار می رود که موجب استفاده گسترده این محصولات کاربردی در صنایع مختلف شده است. پتوی نسوز یک عایق عالی با مزایا و ویژگی های برجسته می باشد که از الیاف سرامیکی و در تراکم، ضخامت و عرض های متنوع ساخته می شود. این محصول در برابر حرارت بسیار بالا و یا تنش های شیمیایی مقاومت مطلوب و فوق العاده ای از خود به نمایش می گذارد. از همین رو به عنوان یکی از پرکاربردترین محصولات دیرگدازی است که در موارد گوناگون صنعتی و غیره به کار برده می شود. در این مطلب قصد داریم ضمن اشاره به خصوصیات پتوهای الیاف به بررسی موارد استفاده از آنها نیز بپردازیم.

 

پتوی نسوز یا سرامیکی چیست؟

همانطور که می دانید از الیاف نسوز سرامیکی برای تهیه نوعی عایق در اشکال متنوع و برای کاربردهای گوناگون استفاده می شود که پتوی نسوز یکی از آنها است. پتوی ساخته شده از الیاف سرامیکی از ترکیباتی با درجه خلوص بالا و در حرارت بسیار زیاد ساخته می شود و به این ترتیب می توان از عایق بودن آن اطمینان پیدا کرد. محصول نهایی که به شکل پتویی نرم، منعطف و مقاوم است به عنوان یک عایق حرارتی در اکثر صنایع مهم مانند فولاد، سیمان و شیشه کاربرد دارد. پتوی الیاف یا سرامیکی معمولا در سه گرید استاندارد تهیه و عرضه می شود که همه آنها کارایی و مقاومت مطلوبی در برابر شوک های حرارتی دارند. از دیگر خصوصیات پتوهای الیاف می توان به وزن سبک، هدایت گرمایی کم و سهولت در برش و استفاده از آنها اشاره کرد.

 

ویژگی های برجسته پتوهای الیاف

به طور کلی پتوهای الیاف مملو از خصوصیات منحصر به فرد هستند که موجب کارایی فراوان آنها به عنوان عایق در صنایع مختلف شده است. به همین دلیل ادامه این بخش را به تشریح برخی از مهم ترین خصوصیات این دسته از محصولات نسوز اختصاص داده ایم.

 

مقاومت بی نظیر در برابر حرارت

با توجه به اینکه در ساختار پتوهای نسوز، چسب ‌های آلی به کار برده نمی شود و سطح آن به واسطه استفاده از دمای زیاد برای همجوشی پیوندهای ماده، صاف می باشد، این محصولات از مقاومت بالایی در برابر گرما برخوردار می شوند. مقاومت در برابر جذب گرما نیز از مهم ترین خصوصیات پتوهای الیاف است.

 

عایق صوت و محافظ گلوله

پتوهای الیاف علاوه بر مقاومتی که در برابر حرارت بالا دارند، امکان حفاظت از یک محدوده مشخص در برابر صدا و گلوله را نیز خواهند داشت. درواقع این خاصیت به دلیل طبیعت الیاف مورد استفاده در ساخت این پتوها ایجاد شده است.

 

دارای وزنی بسیار سبک

ساختار الیافی پتوهای سرامیکی موجب گردیده که وزن این محصولات بسیار کم و سبک باشد. پتوهای سرامیکی متناسب با خواست مصرف کننده و ضخامت مورد نیاز آنها، در اشکال و تراکم های گوناگون تولید می شوند که هریک دارای توان تحمل تنش‌ های مشخصی هستند. با این حال اصلی ترین خصوصیات پتوهای الیاف وزن کم و انعطاف فوق العاده است که موجب سازگاری بالای آن با هر نوع سطح و تجهیزات شده و به سادگی نصب می شوند.

 

برش و استفاده راحت

پتوهای الیاف سرامیکی به واسطه داشتن ظرفیت و کاربرد چند منظوره، برای تجهیزات مختلف و اهداف گوناگون همچون دیگ‌ های بخار، کوره های صنعتی، ژنراتور و توربین مناسب هستند. درواقع این قابلیت به دلیل انعطاف فوق العاده و سهولت در برش است که به راحتی قابل شکل دهی برای هر نوع کاربرد کوچک و بزرگ می باشد. مثلا امکان برش و استفاده از آن برای برخی اهداف خاص مانند واشر، مهر و موم و مقره نیز وجود دارد.

 

صرفه جویی در انرژی و بازدهی بالا

یکی از خصوصیات پتوهای الیاف ، محافظت از تجهیزات در برابر دمای بالا و افزایش عمر مفید آنها است. این ویژگی در طولانی مدت باعث صرفه جویی در انرژی و بهبود کارایی این تجهیزات خواهد شد. البته تنها در صورتی امکان بهره مندی از مزایای این محصول وجود دارد که به درستی بتوانید از قابلیت های آن استفاده کنید.

 

موارد استفاده از پتوهای الیاف

  • برای عایق بندی کوره ها در دمای 1100 درجه سانتیگراد 
  • به عنوان عایق دیگ‌ های بخار و یا مواردی از این قبیل 
  • پوشش و اتصالانواع لوله در دمای بالا
  • عایق عالی برای تجهیزات پتروشیمی
  • تولید انواع البسه و پوشش محافظ دمای بالا مانند دستکش، کلاه ایمنی، چکمه و… 
  • ساخت انواع واشر کمپرسور، پمپ ‌وشیرآلات
  • بهره مندی از خصوصیات پتوهای الیاف درصنایع هواپیمایی و هوافضا 
  • عایق تجهیزات برودتی
  • ساخت تجهیزات آتش ‌نشانی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.