انواع سایز لوله مسی

انواع سایز لوله مسی
انواع سایز لوله مسی

انواع سایز لوله مسی براساس مشخصه هایی که مهم ترین آنها قطر یا ضخامت لوله است تعیین می گردد و به همین دلیل برای مصارف و اهداف مختلف صنعتی و ساختمانی به کار برده می شوند. به طور کلی اندازه‌ قطر داخلی لوله ‌های مسی با توجه به ضخامت دیواره‌ تعیین می شود. به همین دلیل سایز این لوله ها بسته به جنس آنها متفاوت بوده که عامل اختلاف قیمت این محصولات نیز به شمار می رود. لوله مسی به واسطه برخورداری از ویژگی های متنوع که یکی از آنها همین تفاوت سایز و تیپ است، دارای موارد استفاده متعدد و مهمی می باشد و در کنار خواص منحصر به فرد دیگر، به یک محصول ارزشمند و کاربردی مبدل گردیده که مورد توجه صنعتگران و تولیدکنندگان است. لذا قصد داریم در ادامه به بررسی انواع سایز لوله مسی بپردازیم و اطلاعاتی هرچند مختصر را در این باره ارائه نمائیم.

 

انتخاب اندازه مناسب لوله مسی

انتخاب اندازه مناسب لوله مسی

برای انتخاب اندازه‌ مناسب لوله‌ های مسی، باید این نکته را مد نظر قرار داد که قطر خارجی یا OD این محصولات، در هر حالت 1/8 اینچ بیشتر از اندازه‌ معمول آن ها می باشد که در هنگام خرید و انتخاب لوله مورد نیاز، این اندازه باید لحاظ گردد. توجه داشته باشید که این موضوع برای تمام انواع متداول لوله های مسی یکسان بوده و صدق می کند. همانطور که اشاره شد، قطر داخلی لوله مسی متناسب با ضخامت دیواره مشخص می شود که با توجه به نوع لوله متفاوت خواهد بود. چراکه ممکن است به دلیل تفاوت در مقدار فشار وارده به داخل یا خارج لوله توسط سیالات جاری در آن، نیازمند استفاده از یک لوله خاص با قطر و اندازه مشخص باشید. درواقع شرایط ساختمان، سرویس و یا فشار مایع داخل لوله تعیین می کند که از کدامیک از انواع سایز لوله مسی استفاده شود.

 

انواع لوله های مسی از نظر سایز

 

  • لوله نوع K

این نوع لوله مسی را می توان یکی از انواع متداول و پرکاربرد با ضخیم ترین دیواره دانست که در دو نوع منعطف و سخت، قابل تهیه می باشد. استفاده از آن نیز به صورت فشرده سازی و یا توسط اتصالات بسیار داغ، امکانپذیر خواهد بود. این نوع لوله مسی به واسطه ضخامت بالا در برابر فشار برگشتی از زمین، مقاومت مطلوبی دارد و از همین رو برای لوله کشی خطوط اصلی آب و یا استفاده در تاسیسات زیرزمینی، به کار برده می شود. علاوه بر آن، نوع K از انواع سایز لوله مسی برای سیستم اطفای حریق، انتقال روغن، HVAC و… دارای موارد استفاده زیادی است. البته به دلیل احتمال آسیب به اتصالات لوله های مسی، این تیپ از محصولات برای انتقال گاز طبیعی چندان مناسب نیستند.

 

  • لوله نوع L

ضخامت لوله نوع L نسبت به نوع K نازک تر بوده اما در مقایسه با نوع M ضخامت بیشتری دارد. این تیپ از لوله های مسی نیز یکی از رایج ترین و پرکاربردترین محصولات می باشد که در دو حالت سخت و منعطف تولید می شود و به همین دلیل در بسیاری از اتصالات تحت فشار، رطوبتی و حرارتی دارای کاربرد است. از آن جمله می توان به لوله کشی داخل یا خارج از خانه، تاسیسات ضد حریق و برخی از کاربردهای HVAC اشاره کرد.

 

  • لوله نوع M

نوع M نسبت به انواع سایز لوله مسی که مورد اشاره قرار گرفتند، دارای ضخامت کمتری است و همانند دو نمونه قبلی در دو شکل سخت و انعطاف پذیر عرضه می گردد. این تیپ از لوله های مسی به دلیل برخورداری از قیمت مناسب برای کاربردهای مسکونی، محبوبیت بیشتری دارد و به همین دلیل اغلب برای سرویس انتقال آب خانگی و سیستم های خلاء دارای استفاده می باشند. اما ضخامت کم آن موجب گردیده که در برخی از پروژه ها و مناطق، مجوز کاربرد نداشته باشند و مشورت با یک متخصص برای استفاده از آن الزامی خواهد بود.

 

  • لوله DWV

DWV یکی دیگر از انواع سایز لوله مسی است که در گذشته برای لوله کشی خانه های قدیمی و دریچه های تخلیه پسماند، بیشتر به کار برده می شد و امروزه جای خود را به لوله های پلاستیکی PVC یا ABS داده است. اما به طور کلی می توان گفت که لوله DWV به دلیل ضریب فشار پایین که چیزی حدود 10 تا 15 پوند و بسیار کمتر از فشار آب لوله کشی شهری است، تنها برای کاربردهای زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای لوله کشی پکیج، لوله مسی کولر گازی، یخچال و چیلر‌ها نیز به کار برده می شود.

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.