انواع رولبرینگ در صنعت

انواع رولبرینگ در صنعت
انواع رولبرینگ در صنعت

انواع رولبرینگ در صنعت دارای کاربردهای متنوع و فراوان می باشند به طوری که امروزه عملکرد بسیاری از دستگاه های صنعتی بدون وجود این قطعات، عملا مختل شده و غیر قابل تصور است. طراحی و تولید این گروه از قطعات صنعتی به گونه ای می باشد که قادر به مقاومت در برابر انواع بارهای وارده، اعم از بارهای شعاعی و محوری می باشند و با توجه به کمترین امکان لغزش در حین حرکت دستگاه، مانع از ساییدگی سایر قطعات در حال حرکت خواهند شد. بنابراین اصلی ترین اهدافی که برای ساخت رولبرینگ ها در نظر گرفته شده، کاهش فشار ناشی از ورود بار به سیستم و کمک به حرکت ساده تر سایر قطعات بدون کمترین آسیب می باشد. برهمین اساس معمولا رولبرینگ ها برای تجهیزاتی با توان و قدرت زیاد مانند گیربکس ها کاربرد عمده و موثرتری دارند. در ادامه توضیحات کاملتری درباره انواع رولبرینگ در صنعت ارائه خواهیم کرد.

 

انواع رولبرینگ های صنعتی

همانطور که گفته شد، رولبرینگ ها در انواع مختلف و برای موارد استفاده متنوع طراحی و ساخته شده اند که تفاوت اصلی آنها به چگونگی قرارگیری لبه ها روی رینگ و همچنین شکل و نوع رولرهای آنها مربوط می شود. به همین دلیل ضروری است پیش از خرید، با هریک از این قطعات و ویژگی های آنها آشنایی پیدا کرده تا انتخاب مناسبی داشته باشید.

به طور کلی انواع رولبرینگ های صنعتی شامل موارد زیر می باشند:

 

رولبرینگ بشکه ای

یکی از انواع رولبرینگ در صنعت که عمدتأ برای تحمل بارهای شعاعی به کار برده می شود، رولبرینگ بشکه ای نام دارد و از جمله برینگ های خود تنظیم به شمار می رود. وجود پروفیل های کروی در رینگ خارجی این محصول، موجب تطابق آن با سیستم های مختلف و وضعیت های گوناگون به ویژه در صورت عدم همراستایی شفت خواهد شد. مقاومت و استحکام بالا در شرایط وارد آمدن بارهای سنگین همراه با شوک های ضربه ای، شاخص ترین ویژگی این نوع رولبرینگ است که به واسطه طراحی منحصر به فرد این قطعه ایجاد شده است. به همین دلیل در اغلب تجهیزات صنعتی مانند ماشین آلات معدنی و غلتک های بزرگ دارای کاربرد می باشد.

 

رولبرینگ سوزنی

نوع دیگری از پرکاربردترین انواع رولبرینگ در صنعت که همانند نمونه قبل، قادر به تحمل بارهای شعاعی می باشد، رولبرینگ سوزنی نام دارد. در طراحی این قطعه، غلتک ها یا رولرهایی بلند و با قطر کم به کار رفته که از نظر ساختار، شباهت زیادی به رولبرینگ استوانه ای دارد. طراحی خاص این قطعه موجب گردیده که مقاومت قابل قبولی را در برابر بارهای شعاعی از خود به نمایش بگذارد و این در حالی است که عملکرد مطلوبی در برابر بارهای محوری ندارد. رولبرینگ های سوزنی در انواع مختلف و برای موارد استفاده متنوع ارائه می شوند که در دستگاه های دارای محدودیت در دسترسی، کاربرد عمده تری دارند.

 

رولبرینگ استوانه ای

یکی از شناخته شده ترین و پرکاربردترین انواع رولبرینگ در صنعت مدل استوانه ای است که دارای توان بالایی در تحمل مقادیر زیاد از نیروهای شعاعی و نیمه شعاعی وارده به دستگاه می باشد. علت نامگذاری این قطعه، استفاده از غلتک هایی استوانه ای است که نقش مهمی در تحمل بارهای وارده به دستگاه دارد. این نوع رولبرینگ نیز در انواع و اقسام گوناگون و برای کاربردهای متعدد، طراحی و عرضه می شود.

نکته شایان توجه اینکه، رولبرینگ های استوانه ای در دو نوع شناور و غیر شناور می باشند که با توجه به کارایی متفاوت هریک از آنها، بهتر است پیش از خرید، آگاهی و شناخت لازم را در این باره داشته باشید.

 

رولبرینگ مخروطی

چهارمین نوع رولبرینگ که در مقایسه با سایر انواع رولبرینگ در صنعت دارای موارد استفاده کمتری است، با عنوان رولبرینگ مخروطی شناخته می شود. این محصول از رول هایی مخروطی شکل ساخته شده که با قرارگرفتن در داخل قطعه، ساختاری متمایز از سایر انواع این قطعات به دست آورده که از دلایل کاربرد کمتر آن در صنعت نیز به حساب می آید. این رولبرینگ همچنین دارای زاویه تماسی در محدوده 10 تا 20 درجه نیز هست که بسته به کاربرد آن، تغییر می کند.

در رابطه با تحمل بار رولبرینگ مخروطی می توان گفت که به دلیل برخورداری از ساختاری متفاوت، این قطعه قادر به تحمل بارهای مرکب یا همان بارهای شعاعی و محوری می باشد که شاید بتوان آن را یکی از امتیازات و موارد برتری این نوع رولبرینگ دانست. این دسته از رولبرینگ های صنعتی در تولید انواع تجهیزات صنعتی، گیربکس ها و جعبه دنده ها کاربرد دارند.

 

 

 

 

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.