لاستیک دو رو صاف چیست ؟

لاستیک دو رو صاف چیست ؟
لاستیک دو رو صاف چیست ؟

لاستیک دو رو صاف چیست ؟ NR یا لاستیک طبیعی از مایع لاتکس استخراج شده از درخت کائوچو (HEVEA) می باشد که دارای ترکیب 1.4 پلی ایزوپرن با زنجیره های بلند پلیمری که به صورت اتصالی و کلافی در هم قرار گرفته اند تشکیل شده است.این خصوصیت باعث میشود که مولوکولهای آن در اثر کشش بلوری شده و لذا از نظر خواص مکانیکی بالا مانایی فشاری پایین و جهندگی بالا و نیز خواص برگشت پذیری و دینامیکی عالی و برگشت به حالت اولیه پس از قطع کش برخوردار باشد.

برای اینکه با لاستیک دو رو صاف چیست ؟ بهتر آشنا شویم در ادامه :

 لاستیک دو رو صاف ورق لاستیک NR  دارای خاصیت ارتجاعی – قدرت انبساط و تراکم پذیری خوب –هدایت الکتریکی کم و مقاوم در برابر سایش و فشار در محیطهایی با دمای پایین یا محیط های اسیدی رقیق و غلیظ است.اما برای استفاده در محیط های تماس با روغنها و هیدروکربنها ومواد شیمیایی توصیه نشده است و در ساخت قطعات ضربه گیر لرزه گیر و واشر های اب بندی قطعات و ورقهای لاستیکی  با دمای کارکرد ℃70+ تا 30- و با سختی 85-30 SHORE A  استفاده میشود.

 SBR sheets

ورق SBR

این کائوچو به صورت خالص و یا ترکیبی از کائوچوی طبیعی برای تولید قطعات و ورق های لاستیکی استفاده می شود.این کائوچو نیز به دلیل داشتن باندهای دو گانه زیاد در زنجیره پلیمری آن از مقاومت ازنی بسیار ضعیف و مقاومت کم ددر برابر نور خورشید برخوردار است.این کائوچو نیز مقاومت کمی در برابر حلال های هیدرو کربنی روغن و بنزین داشته اما با فرمولاسیون خوب می تواند قطعات و ورقهای لاستیکی با خواص مکانیکی مشابه با لاستیک طبیعی شامل استحکام پارگی بالا-جهندگی بالا- چسبندگی خوب به پارچه و فلزات با خاصیت میرایی کم و مقاومت بسیار خوب در برابر خستگی دینامیکی و نیز مقاومت خوب در برابر آب تولید کرد.

پارچه نسوز چیست ؟ اشتعال پذیری برای منسوجات مسئله بسیار مهمی است.اکثر حوادث آتش سوزی با سوزاندن منسوجات مرتبط است. سلولزی که معمولاً در لباس استفاده می شود

POLY BUTADIENE SHEET

ورق های PBR  یا لاستیک پلی یوریتان از مونومر 1 و 3 بوتادین  به روش لمینسیون  محلولی تهیه می گردد و در نوع امولسیونی آن درصد ایزومر سیس پایین تر است. در این کائوچو غیر قطبی به دلیل وجود باند های دوگانه در زنجیره اصلی مقاومت کمی در برابر عوامل جوی ازون و بعلاوه مقاومت کم در برابر نفوذ گازها –شعله واشتعال- در برابر روغنها و بنزین وو حلال های هیدروکربنی چه آلفاتیک و چه آروماتیک ضعیف می باشد اما در برابر آب و الکل و نور خورشید مقاومت خوبی داشته و در برابر سایش و ترک خوردگی بسیار مقاوم و با حفظ انعطاف پذیری در دمای پایین در برابر اسید ها- و بازها مقاومت خوبی از خود نشلان میدهد.

خصوصیت عدم حرارت زایی تحت تنشهای دینامیکی ثابت  (Heat build up ) سبب کاربرد مهم اساسی این کائوچو به صورت خالص و بیشتر در ترکیب (آلیاژ) با بقیه الاستومر ها نظیر NR و SBR وNBR گردیده است .

لاستیک دو رو صاف چیست ؟ از جمله خواص مهم آن می توان به موارد ذیل اشاره نمود.

–          جهندگی بالا

–          مقاومت سایشی خوب

–          انعطاف پذیری در دمای پایین

–          مقاومت در برابر پارگی ، ضربه ، اکسیداسیون ، ترک زایی خمشی

–          مقاومت در برابر هوا زدگی

–          مقاومت در برابر نور خورشید

–          مانایی فشاری پایین

–          نفوذ پذیری کم گاز ها

–          مقاومت در برابر رشد برشی

–          مقاومت در برابر بازها

STYRENE BUTADIENE RUBBER (SBR)

 SBR در واقع کوپلیمر استایرن –بوتاریان است که مقاومت کمی در برابر ازن شعله و اشتعال داشته و در برابر بنزین –روغن و حلال های هیدروکربنی نیز ضعیف می باشداما از طرفی دارای مقاومت عالی در برابر سایش و جهندگی خوب و حفظ انعطاف پذیری در دمای پایین – و مقاومت خوب در برابر ترک خوردگی و از مقاومت حرارتی و خستگی ضربه پذیری خوبی برخوردار است.  

SBR در برابر روغنها و سوخت های معدنی مقاوم نیست اما مقاومت خوبی در برابر الکلها- اسید ها –گلکولها و اسید های غیر اکسید کننده دارد و مشابه BR SBRباشد در برابر هیدروکربنهای کلرینه شده یا در برابر روغنها و چربیها با منشا حیوانی یا سبزیجات مقاومت کمی دارند.خواص الکتریکی ویژه ای ندارند.و نفوذ پذیری گاز های آن ضعیف است اما به عنوان یک کائوچو پر مصرف اقتصادی به صورت خالص و شیوه ترکیب با بقیه الاستومر ها نظیر NR وBR به طور گسترده ای در تولید قطعات و ورقها استفاده می گردد.

نخ نسوز چیست ؟ نخ های نسوز در دو نوع نخ نسوز یا طناب نسوز با ضخامت های بیشتر و نخ دوخت نسوز جهت دوخت های صنعتی تولید می شوند.

EPDM RUBBER SHEET

EPDM یک کوپلیمر بر پایه سه مونومر اتیلن- پروپلین و یک دی ان غیرکانجوگه DCP یا  ENB می باشد.مولوکول آن یک زنجیره هیدوورکربنی اشباع دارد و مقاومت خوبی در برابر ازن  در دمای کارکرد 135 درجه  سانتیگراد به روش گوگردی و رای دمای بالاتر از آن به روش اکسیدی پخت می گردد.

EPDM در برابر روغنهای معدنی مقاوم نیست و مقاومت حرارتی آن از SBR ،NR ، BR بیشتر و از ERA کمتر است.

از جمله خواص آن عبارتند از مقاومت عالی در برابر شرایط جوی ازون و اشعه  UV علاوه بر مقاومت خیلی خوب در برابر بخار و رطوبت  مقاومت خیلی خوب در برابر ازن حرارت و اکسیداسیون مقاومت شیمیایی خوب ،مقاومت شیمیایی خوب در برابر اب و بخار ،انعطاف پذیری خوب در دمای پایین بسته به میزان اتیلن خواص عایق کنندگی خیلی خوب ماهیت غیر قطبی و تا حد زیادی خنثی آن سبب مقاومت عالی در محیط های قطبی یا حلال های اکسیژن دارنظیر الکلها ،کتونها، استرها، گلی کولها و همچنین آب و نیز سیالات روغنهای ترمز و خنک کننده می گردد.

اما در برابر روغنهای هیدروکربنی و سوختها مقاومت کمی دارند اما در برابر چربیها و روغنها و یا منشا های معدنی و سبزیجات مقاومت های خوبی دارند.

این کائوچو با قیمت نسبتا ارزان و مقاومت خوب در برابر اسید ها و بازها و حفظ خواص در درجه حرارتهای بالا از مقاومت خوبی در برابر سایش ضربه و پیری aging  برخوردار است.

محدوده دمای کارکرد از 1560 درجه سانتیگراد تا 45- درجه سانتیگراد می باشد که ان را برای تولید قطعات و ورقها و نوارهای لاستیکی برای کاربرد ها یفضای باز مناسب می نماید.

Carboxylated Nitrile Rubber

لاستیک های نیتریل کربوکسیله (XNBR) کوپلیمر کربونیتریل- بوتادین و یک مونومر اسیدی عالی می باشد.گرید های مختلف در میزان درصد (ACN ) (کربونیتریل)- ویسکوزیته و تعداد گروههای کربوکسیل با یکدیگر متفاوت هستند.

با XNBR میتوان محصولاتی با سختی بالاتر و مقاومت سایشی بالاتری تهیه کرد.استحکام کششی و استحکام پارگی محصولات XNBR  در مقایسه با محصولات بر پایه NBR بالاتر است

Crosslinked nitrile grade

نیتریل های شبکه ای شده را میتوان با استفاده از یک پلیمر سوم (عامل شبکه ای کننده )در طی پلیمرازیسیون  و با اراِئه پلیمرازیسیون تا رسیدن به یک درصد تبدیل تهیه نمود.این نوع ازNBR معمولی برای بهبود خواص اکستروژن و یا کلندرینگ و یا بهبود پایداری ابعادی استفاده میشود.

NBR/PVC Rubber sheet

یکی از نقاط ضعف محصولات بر پایه NBR مهاجرت گروههای DOP از ساختار شبکه ای شده ان در طی کارکرد میگردد.لذا برای جلوگیری از این مهاجرت و حفظ بهبود در خواص آن معمولا از PVC  به صورت 30-50%در ترکیب با NBR جهت تقویت خواص فیزیکی مکانیکی و شیمیایی نظیر مقاومت در برابر بنزین و حلال های سوختی استفاده میگردد.

آلیاژ تر کیب سازی NBR با PVC و SBR نیز خواصی مشابه به محصولات پایه کلروپرنی ایجاد می نماید.و لذا برای رسیدن به خواص مدنظر NBR را با لاستومرهای مختلف با ترکیب درصد های مختلف مخلوط کرده و برای تولید قطعات و ورقهای مختلف استفاده مینماید.