ورق کلینگریت نسوز

ورق کلینگریت نسوز

ورق کلینگریت نسوز

ورق کلینگریت نسوز یا ورق واشر (Klingerit Sheet) ساخته شده از ترکیب پودر آزبست با رزین های لاستیکی مانند: SBR  و NBR و  NR  می باشد. این ورق به دلیل همین نوع ساخت از انعطاف پذیری خوبی برخوردار است. با توجه به شرایط محیطی تحمل دمایی بین  100  تا  550+  درجه سانتی گراد را دارد.

دسته: فرآورده های نسوز, ورق های نسوز

توضیحات

ورق کلینگریت نسوز را بیشتر بشناسید | کاربردها و ویژگی‌ها
ورق کلینگریت نسوز یکی از انواع بسیار معروف و پرکاربرد ورق‌های نسوز، ورق کلینگریت است. این ورق که در ساخت آن مواد اولیه‌ی مختلفی به کار می‌روند، کاربردهای متنوعی داشته و به دلیل تحمل حرارتیِ بالا بسیار مورد توجه است. با ما باشید تا این ورق را بیشتر شناخته و نکات مهمی را که در انتخاب و خرید ورق کلینگریت به شما کمک خواهند کرد بدانید.

ورق کلینگریت نسوز چیست؟

ورق کلینگریت نسوز همان‌طور که گفته شد یکی از انواع ورق‌های نسوز موجود در بازار است. در ساخت این ورق از مواد مختلفی به ویژه انواع رزین‌های لاستیکی استفاده می‌شود. دیگر ماده‌ی مورد استفاده در تولید اغلب انواع ورق‌های کلینگریت، آزبست است. بیایید با ویژگی‌های این ورق بیشتر آشنا شویم.

ورق کلینگریت نسوز

ویژگی‌های ورق کلینگریت نسوز

یکی از پارامترهای بسیار مهم در بررسی انواع ورق‌های نسوز، توجه به بازه‌ی دمایی قابل تحمل از سوی آن‌هاست. این ورق، می‌تواند دامنه‌ی دمایی بین منفی 100 تا مثبت 650 درجه‌ی سانتی‌گراد را تحمل کند. این ورق از انعطاف‌پذیری خوبی نیز برخوردار است.

ورق کلینگریت نسوز در ابعاد و ضخامت‌های مختلفی به منظور کاربرد در صنایع متنوع تولید می‌شود. ابعاد رایج این ورق عبارتند از 1*5/1 متر، 5/1*5/1 متر، 2*5/1 متر و 2*2 متر. همچنین این ورق با ضخامت‌هایی همچون 3/0، 5/0، 8/0 و ضخامت‌هایی بیشتر مثل 1، 5/1 و 2، 3، 4، 5 و 6 میلی‌متر تولید شده و در بازار به فروش می‌رسد.

کاربردهای مختلف ورق کلینگریت نسوز

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم این ورق نسوز در صنایع مختلف به کار می‌رود. این مسئله به ویژه در صنایع و ماشین‌هایی که قطعاتی همچون واشر قرار است در معرض مستقیم حرارت و شعله‌ی آتش قرار داشته باشند به فراوانی دیده‌ می‌شود. البته این موضوع در خصوص سرمای زیاد هم صدق می‌کند.

وجود مواد شیمیایی و انواع گازها، روغن، اسید و موادی که خورنده بوده و قطعات را دچار فرسودگی می‌کنند ایجاب می‌کند تا حتماً از ورق‌های کلینگریت برای ساخت واشرها استفاده شود.

واشرهای کلینگریت گزینه‌هایی بسیار مناسب برای آب‌بندی و جلوگیری از خروج بخار از مجراها استفاده می‌شود. نکته‌ی جالب توجه در خصوص این ورق‌ها تحمل فشاری تا حدود 100 بار توسط این ورق‌هاست که باعث کاربردهای متنوع‌تر آن می‌شود.
• از ورق کلینگریت در تصفیه‌خانه‌ی آب به فروانی استفاده می‌شود.
• در سوپاپ‌ها و پمپ‌ها توسیه می‌شود حتماً از واشرهای کلینگریت استفاده شود.
• نمونه‌ی دیگر از کاربرد این ورق که حتماً با آن آشنا هستید تولید واشر سر سیلندر و همین‌طور واشر موتور ماشین از آن است.
• از این ورق‌ها در صنایع مختلف هوافضا، پتروشیمی، نیروگاه‌ها و پالایشگاه‌ها به فراوانی استفاده می‌شود.

ورق کلینگریت نسوز

آزبست در ورق کلینگریت نسوز

یکی از نکاتی که در خصوص ورق‌های کلینگریت مورد توجه است، استفاده از آزبست در ساختار آن است. مضر بودن آزبست برای سلامت انسان و محیط زیست مسئله‌ای‌ست که بسیار چالش برانگیز است. اما گفتنی‌ست زمان زیادی‌ست که در این ورق‌ها از پودر آزبست استفاده می‌شود و حتی برخی نمونه‌های آن بدون استفاده از این ماده‌ی اولیه ساخته می‌شوند.

انواع ورق کلینگریت نسوز

حال نوبت به آن رسیده است که پس از بررسی‌هایی که در خصوص این ورق، ماهیت و کاربردهای آن داشتیم، به معرفی انواع آن بپردازیم. انواع ورق‌های کلینگریت با توجه به ساختار، مواد مورد استفاده در ساخت و کاربردهایشان با یکدیگر تفاوت دارند. همچنین در ورق‌ها شاهد تحمل دماهای مختلفی هستیم.
در این بخش نگاهی دقیق به نمونه‌های مختلف این ورق خواهیم داشت و به طور کامل خصوصیات آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

ورق کلینگریت نسوز

ورق کلینگریت نسوز بدون سیم

این نمونه یکی از پرکاربردترین ورق‌های کلینگریت است. در تولید این محصول از پودر و الیاف آزبست استفاده می‌شود. همچنین گفتنی‌ست روغن سیلیکون دیگر ماده‌ای‌ست که به منظور کنترل کامل پودر آزبست در فرایند تولید این ورق استفاده می‌شود. از جمله رزین‌های لاستیکی به کار رفته در تولید این ورق NR و NBR هستند.

استفاده از الیاف فایبرگلاس، الیاف کولار و همچنین کائوچو نیز در تولید کلینگریت رواج دارد. در پروسه‌ی تولید، مواد مختلف و ترکیب آن‌ها دمای کوره‌ی 500 درجه‌ای را تجربه کرده و همچنین در ادامه پس از سرد شدن تا دمای 100 درجه برای پرس و برش منتقل می‌شوند.
کلینگریت بی سیم که از ترکیب سنتزهای الاستیسیته و رزین‌های صنعتی ساخته می‌شود، قابلیت استفاده در دماهایی تا 550 درجه سانتی‌گراد را دارد.

ورق کلینگریت سیم دار

ورق کلینگریت نسوز سیم دار چیزی کاملاً مشابه به نمونه‌ی قبلی‌ست. تنها تفاوت این ورق با مدل قبلی، به کار رفتن سیم‌های فولادی و یا اینکنل در ساختار آن است. استفاده از این سیم باعث می‌شود تا مقاومت دمایی ورق تا 580 درجه سانتی گراد افزایش یابد.

ورق کلینگریت نسوز گرافیتی

جالب است بدانید که هر دو نمونه‌ی قبلی که معرفی کردیم، با اضافه شدن یک مرحله می‌توانند تبدیل به دو نوع ورق کلینگریت متفاوت شوند. در فرایند تولید این ورق‌ها دو طرف ورق به آغشته به گریس گرافیت و همچنین پودر گرافیت می‌شود.

ورق کلینگریت نسوز به کمک گرافیت و لایه‌ای از آن که بر دو طرفش قرار داده می‌شود، ویژگی‌هایی جدید به خود گرفته و مقاومت آن در برابر حرارت نیز به شکل قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند.

این مسئله به گونه‌ای‌ست که در ورق نسوز بدون سیم کلینگریت با آغشته شدن ورق به گرافیت بیشینه‌ی دمای قابل تحمل از 550 به 600 درجه‌ی سانتی‌گراد می‌رسد. همچنین در نمونه‌ی سیم دار این ورق که حداکثر دمای قابل تحمل آن 580 درجه است، گرافیت باعث می‌شود این عدد به 650 درجه‌ی سانتی‌گراد برسد.

ارائه مشخصات فنی بیشتر در خصوص ورق‌های کلینگریت
پارامترهایی وجود دارند که برای معرفی دقیق ورق‌های نسوز باید آن‌ها را مورد توجه قرار داد. هر یک از این پارامترها و وضعیت آن‌ها در ورق‌های کلینگریت را در ادامه معرفی کرده و توضیحاتی ارائه می‌کنیم.
• بیشترین دمای قابل تحمل: این فاکتور را که در بخش قبل به طور دقیق برای هر یک از انواع این ورق معرفی کردیم شناختید. همان‌طور که دیدید این عدد در ورق نسوز کلینگریت چیزی بین 550 تا 650 درجه‌ی سانتی‌گراد است.
• پیک حرارت: این پارامتر در ورق‌های بدون سیم 300 درجه و در نمونه‌های سیم دار آن 350 درجه سانتی‌گراد است.
• حرارت استفاده مستمر: اگر بنا باشد که ورق‌ها به صورت مستمر و پیوسته در حال استفاده باشند، دمای مناسب برای استفاده‌ی آن‌ها چیزی بین 220 تا 260 درجه‌ی سانتی‌گراد با توجه به نوع ورق است.
• تحمل فشار: همان‌طور که گفتیم میزان حدودی تحمل فشار ورق کلینگریت نسوز  100 بار است. البته با توجه به محیط مورد نظر و نوع ورق این عدد می‌تواند تغییر کند.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “ورق کلینگریت نسوز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مشابه