رولبرینگ سوزنی صنعتی

رولبرینگ سوزنی صنعتی

توضیحات

رولبرینگ سوزنی صنعتی را می توان یکی از انواع پرکاربرد برینگ های استوانه ای دانست که ساختار آنها متشکل از عناصر سوزنی شکل کوچک با سطح مقطع (نسبت قطر به طول ساچمه) بسیار کم می باشد. موارد استفاده از این نوع رولبرینگ سوزنی صنعتی بیشتر در شرایطی است که محدودیت در فضای موجود جهت تحمل نیروی وارده با سرعت دلخواه وجود دارد. به بیان بهتر این نوع برینگ برای تجهیزات و مصارفی با فضای شعاعی کم کارایی موثرتری دارند. از همین رو، یک گزینه عالی برای کاربردهای متنوع صنعتی به شمار می روند، چراکه در مقایسه با رولبرینگ های استوانه ای، نیازمند فضای بسیار کمتری هستند. بنابراین در طیف گسترده ای از تجهیزات و دستگاه های صنعتی با وزن پایین و یا هر نوع فضا با شعاع کم دارای کاربری می باشد. در ادامه این مقاله اطلاعات بیشتر و کامل تری در مورد رولبرینگ سوزنی صنعتی در اختیار شما قرار خواهیم داد.

معرفی رولبرینگ سوزنی صنعتی

در مقدمه تلاش شد تعریف کلی و جامعی از رولبرینگ سوزنی صنعتی و کارایی آنها ارائه دهیم. به طوری که آنها را یکی از انواع رولبرینگ‌ های استوانه ای معرفی نمودیم که متناسب با نوع طراحی و کارایی در اغلب پروژه ها و یا ماشین آلات مختلف صنعتی استفاده دارند. البته که این تعریف بسیار کلی است و برای بیان بهتر جزئیات می توان اینگونه افزود که؛ در رولبرینگ‌ سوزنی از غلتک ‌هایی با قطر کم و طول بلند استفاده می شود که معمولا طول آنها چهار برابر قطرشان است. استفاده از این ساچمه های استوانه ای در ساختار رولبرینگ های سوزنی موجب افزایش سطح تماس آنها به میزان قابل توجهی می شود. البته باید این نکته را نیز یادآور شد که با توجه به نوع ساختار و طراحی، رولبرینگ سوزنی صنعتی تنها توانایی تحمل بارهای شعاعی را دارد و استفاده از آنها برای تحمل بارهای محوری امکانپذیر نمی باشد.

 رولبرینگ سوزنی صنعتی

شاخصه های فنی رولبرینگ سوزنی

رولبرینگ های سوزنی از جنس فولاد کربن ـ کروم و با ضخامت بسیار کم هستند و همانطور که اشاره شد، دارای توان بالایی در تحمل بار می باشند. این نوع رولبرینگ ها معمولا به دو صورت؛ دارای رینگ داخلی و بدون رینگ داخلی هستند که همین مسئله موجب تفاوت در نوع کاربری آنها شده است. به طوری که موارد استفاده از رولبرینگ های سوزنی بدون رینگ اغلب برای منظم ساختن و به حداقل رساندن فضایی است که توسط رولبرینگ اشغال می گردد. البته در صورت استفاده از این نوع رولبرینگ سوزنی صنعتی می بایست شفت به طور کامل سخت کاری و صیقل داده شود.
اما در شرایطی که صیقلی کردن شفت و ماشینکاری آن از نظر اقتصادی به صرفه نباشد، رولبرینگ سوزنی دارای حلقه داخلی گزینه مناسب تری خواهد بود. این نوع رولبرینگ علاوه بر آنکه امکان حرکت محوری برای شفت را فراهم می کند در ابعاد و اندازه های متنوع نیز قابل تولید است. لازم به توضیح می باشد که در تمام انواع رولبرینگ های سوزنی، طراحی سطح استوانه ای به نحوی صورت می گیرد که مانع از تنش های احتمالی در لبه می شوند.

رولبرینگ سوزنی صنعتی

ویژگی های رولبرینگ سوزنی

• اشغال کمترین فضا و کاربرد در مکان های محدود
• ضخامت بسیار کم ساچمه های سوزنی
• دارای اصطحکاک یا سرعت زاویه‌ ای بالا
• قابلیت تحمل نیروی شعاعی زیاد
• جنس ساچمه رولبرینگ های سوزنی عمومأ از فولاد نازک و در مواردی از نوعی فیبر است. جنس بدنه رولبرینگ سوزنی صنعتی نیز از فولادهای کربن ـ کروم می باشد که همین امر موجب توان حداکثری حمل نیرو با وجود قطر اندک ساچمه های سوزنی شکل آن است.

انواع رولبرینگ سوزنی

یکی از موارد دسته بندی رولبرینگ سوزنی تنها براساس نوع ساچمه مورد استفاده در ساخت آن بوده و به هیچ عنوان بیانگر نوع کارایی، میزان نیروی وارده و یا زاویه اتصال روی شفت نخواهد بود.
این تقسیم بندی عبارتست از:

• رولبرینگ سوزنی شعاعی : این نوع رولبرینگ بر روی شفت محوری نصب می شود و قرار گرفتن ساچمه ها به شکلی موازی و روی بوش هایی مخصوص است و همانطور که از نام این رولبرینگ سوزنی پیداست تحمل بار بر روی آن به شکل شعاعی می باشد.

• رولبرینگ سوزنی کف گرد : یکی دیگر از انواع رولبرینگ های سوزنی که دارای موارد کاربرد فراوانی نیز هست، با عنوان رولبرینگ سوزنی کف گرد شناخته می شود. تفاوت این نوع رولبرینگ ها در نحوه قرارگیری ساچمه ها می باشد که به شکل متقاطع است. نصب این نوع رولبرینگ سوزنی صنعتی نیز بر روی شفت های عمودی می باشد.

اما براساس روش های تولیدی می توان انواع رولبرینگ سوزنی را در انواع زیر دسته بندی نمود:
• رولبرینگ سوزنی تک ردیف
• رولبرینگ سوزنی دو ردیف

رولبرینگ سوزنی صنعتی
رولبرینگ سوزنی تک ردیف

رولبرینگ سوزنی تک ردیفه که هم به شکل کف گرد و هم شعاعی قابل تولید است، نمونه ساده تر رولبرینگ های سوزنی محسوب می شود که از تکنولوژی ساخت حساس تر و کاربردهای بیشتری برخوردار است. ساختار این نوع رولبرینگ، متشکل از استوانه هایی با استحکام و سختی زیاد است که علاوه بر نقش انتقال دهنده، دارای نقش کاهنده اصطکاک نیز می باشد.

رولبرینگ سوزنی دو ردیف

رولبرینگ های سوزنی دو ردیفه نوع دیگری از رولبرینگ سوزنی صنعتی با شعاعی بیشتر نسبت به نمونه قبل می باشد. این محصول در حلقه بیرونی دارای سه لبه است که با اتصال به یکدیگر موجب حرکت رول ها و هدایت آنها می شود. رولبرینگ های کاسه نمد دار، یکی از محصولات خانواده این نوع رولبرینگ ها هستند که جنس این کاسه نمد ها عموما از پلاستیک است که به طور استاندارد، پرشده با نوعی گریس ضد زنگ می باشد و همین خاصیت موجب افزایش توان تحمل دما در بازه 20- تا +100 درجه سانتیگراد شده است.

کاربردهای رولبرینگ سوزنی

انواع مختلف رولبرینگ های سوزنی در صنایع گوناگون دارای کاربری های متنوع و ویژه ای هستند که با توجه به کاربرد آنها و نیاز مصرف کننده در انواع تک ردیفه و دو ردیفه با گیج تفکیکی و یکپارچه قابل تولید هستند. رولبرینگ سوزنی صنعتی در مواردی بدون رینگ و بوش به کار برده می شوند که عمده ترین استفاده آن در تجهیزات سنگین به عنوان رولبرینگ چرخ می باشد. همچنین با توجه به ظرافت طراحی و سطح مقطع کوچکتر رولبرینگ سوزنی در مقایسه با رولبرینگ های استوانه ای که عامل برتری رولبرینگ های سوزنی نیز به حساب می آید، فضای کمتری در تجهیزات صنعتی اشغال می کند و در ابعاد بزرگتر نیز موجب کاهش وزن آن به مقدار چشمگیر می شود.

نوار نسوز در ساختار شباهت بسیاری با پارچه نسوز دارد ، اما در اندازه های تولید شده با یکدیگر تفاوت دارند ، به این صورت که عرض این نوع نوارهای نسوز معمولا کمتر از بیست سانتیمتر می باشد

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “رولبرینگ سوزنی صنعتی”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محصولات مشابه