چسب کپتون ؛نوار چسب نسوز

چسب کپتون ؛نوار چسب نسوز
چسب کپتون ؛نوار چسب نسوز

چسب کپتون ؛نوار چسب نسوز

چسب کپتون ؛نوار چسب نسوز هم یکی از مواد مصرفی است که در مواردی خاص کاربرد دارد. این چسب سطح بسیار صافی دارد و همین موضوع سبب می شود تا پس از استفاده از آن هیچ ردی بر روی دستگاه باقی نماند.

نوار چسب نسوز کپتون چیست؟

چسب کپتون ؛نوار چسب نسوزی گفته می شود که به همراه چسب های نسوز سیلیکونی ساخته می شوند. به نوار چسب نسوز کپتون، نوار کاپتون هم گفته می شود همچنین گفته می شود که نوار چسب از فیلم پلی آمید ساخته شده است.

از ویژگی های منحصر به فرد نوار کپتون می توان به عایق الکتریکی بودن، عایق حرارتی بودن، شیمیایی، مکانیکی، و همچنین مقاومت بسیار زیاد این چسب ها در برابر دمای زیاد می باشد که در ادامه در رابطه با آن صحبت خواهیم کرد. نوار چسب کپتون در برابر لرزش ها و محیط های سخت نیز دارای مقاومت بسیار بالایی است.

شکل ظاهری نوار چسب های کپتون به صورت نواری صاف و صیقلی است و زیبایی خاصی دارد. این صاف بودن نوار کپتون باعث می شود که پس از کنده شدن آن از جایی، اثری از خود بر جای نگذارد و ردی از آن بر روی جسم باقی نماند.

مزایای استفاده از نوار چسب نسوز کاپتون :

  • * نوار چسب نسوز کپتون می توانند دمایی را تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد تحمل کنند..
  • این نوار چسب ها قدرت چسبندگی بسیار بالایی دارند و محیط های سخت و دشوار به راحتی می چسبند و از این چسب ها در این موارد بسیار استفاده می شود.
  • به دلیل صاف بودن سطح نوار چسب کپتون، اثر کمی را بعد از کنده شدن از خود به جای می گذارند، به گونه ای که نسبت به چسب های دیگر دید کمتری دارد.
  • نوار چسب کپتون در برابر سوراخ شدن و موارد مختلف مانند زدگی، خوردگی، عوامل خارجی و… مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • این نوار چسب ها در برابر مواد و اثرات شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارند و دارای انعطاف پذیری بسیار بالایی می باشند.

کار برد نوار چسب نسوز کپتون:

  • از این نوار چسب برای لحیم کاری برد ها در صنعت استفاده می شود.
  • به عنوان یک عایق الکتریکی در سیم پیچ ها و  موتور های الکتریکی کاربرد دارد.
  • استفاده از این نوار چسب ها در پنل های خورشیدی
  • در چاپ سابلیمیشن به عنوان یک نگهدارنده عمل می کند.
  • از نوار چسب های کپتون در بسیاری چاپ های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد.
  • از نوار چسب کپتون در بسیاری از ما موریت های فضایی و ماموریت های  اپولو استفاده می کنند.
  • از این چسب در فضا نوردی استفاده می کنند، در بسیاری از آزمایش هایی که در فضا  انجام می گیرد، برای چسب زدن  و مورد آزمایش قرار دادن از این نوار چسب با کیفیت استفاده می کنند  که بهتر چسب نسوز  است.

چسب کاپتون از فیلم پلی آمید که توسط شرکت دوپانت توسعه یافته همراه با چسب نسوز سیلیکون ساخته شده است. چسب کپتون دارای مقاومت بسیار بالای الکتریکی، حرارتی، شیمیایی و مکانیکی است و می‌تواند شرایط سخت محیطی را تحمل کند.

عایق کردن دسته و ابزارآلات در فضا ممکن است منجر به سنگین شدن آن شود کافی است این وسایل را در نوار چسب کپتون بپیچید که وزن آن زیاد نشود و در فضا به راحتی استفاده شود 

نوار کپتون یا به عبارتی چسب کاپتون از فیلم پلی آمید که توسط شرکت دوپانت توسعه یافته همراه با چسب نسوز سیلیکون ساخته شده است.

نوار فیلم پلی آمید، کپتون دارای ویژگی‌های منحصر به فردی مانند مقاومت  الکتریکی، حرارتی، شیمیایی، مکانیکی و مقاومت بسیاری در برابر لرزش، دمای زیاد و دیگر محیط‌های سخت دارد.

نوار کپتون می‌تواند به عنوان عایق الکتریکی و حرارتی نیز به کار رود.

سطح براق چسب کاپتون فوق العاده صاف و مسطح است، به علت این سطح بسیار صاف پس از کندن چسب از سطح هیچ‌گونه اثری از خود برجای نمی‌گذارد.

موارد استفاده نوار کپتون در صنعت بسیار است که می‌توان به چند مورد آن اشاره کرد:

  • حفاظت از برد در هنگام لحیم کاری
  • عایق الکتریکی در ترانسفورماتور، سیم پیچ و موتورهای الکتریکی.
  • نگهدارنده باتری‌های لیتیومی
  • به عنوان نگهدارنده در چاب سابلیمیشن
  • استفاده در پنل‌های خورشیدی

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در چاپ سابلیمیشن:

چاپ سابلیمیشن یکی از بهترین انواع چاپ بر روی اشیاء است. به وسیله این نوع چاپ امکان چاپ روی بسیاری از سطوح با کیفیت و با ماندگاری بالا و همچنین قیمت مناسب، در تیراژ حتی یک عدد امکان پذیر است.

نحوه کار چاپ سابلیمیشن به صورت زیر است:

ابتدا طرح مورد نظر رو با پرینتر مخصوص سابلیمیشن بر روی کاغذ مخصوص پرینت می‌شود. سپس کاغذ رو بر روی جسم مورد نظر با نوار چسب نسوز کپتون چسبانیده می‌شود (یکی از بهترین نوار چسب نسوز در بازار نوار کپتون است) و با دستگاه پرس حرارتی پرس می‌شود. پس از چند دقیقه بر اثر حرارتی که به کاغذ داده می‌شود، جوهرها تصعید شده و به جسم منتقل می‌شوند.

کاربرد نوار چسب نسوز کپتون در فضانوردی :

یکی از بهترین نوار چسب‌های نسوز که مورد آزمایش‌های فراوانی از سمت ناسا شده برای استفاده در ایستگاه‌های فضانوردی و فضانوردان نوار کپتون است.

عایق کردن دسته و ابزارآلات در فضا ممکن است منجر به سنگین و گرانبها شدن آن شود کافی است این وسایل را در نوار کپتون بپیچید. آرشیوهای ناسا پر است از ابزارهای در نوار کپتون پیچیده شده که برای فعالیت‌های غیرفعال در هنگام ساخت ایستگاه فضایی بین المللی استفاده می‌شود.

چسب کاپتون استفاده گسترده‌ای در ماموریت‌های فضایی و ماموریت‌های اپولو دارد.

کاربرد نوار کاپتون در چاپ سه بعدی :

استفاده از این نوار از سطح تخت چاپگر سه بعدی محافظت می‌کند و به عنوان یک لایه محافظ عمل می‌کند ، برای این کار ابتدا یک اسپری آب خالی را آب کرده سپس مقداری مایع دستشویی یا مایع ظرفشویی به ظرف اسپری آب اضافه کرده، ظرف را به خوبی تکان می‌دهیم تا یک محلول چسبناک مانند شود، سپس صفحه ساخت پرینتر را جدا کرده و آن را از هرگونه سطح نامسطحی یا هرگونه مواد اضافی پاک می‌کنیم.

هر پرینت سه بعدی، روی یک صفحه‌ای به نام صفحه ساخت و یا صفحه پرینت انجام می‌گیرد و این صفحات ساخت تعیین کننده اندازه ساخت در دو راستای طول و عرض هستند. 

در مرحله بعد محلول ساخته شده را بر روی صفحه پرینت اسپری می‌شود، در مرحله بعد از چسب کاپتون یا همون چسب نسوز کپتون عریض به اندازه‌ای که صفحه ساخت را پوشش بدهد برش می‌دهیم باید حتما مراقب بود که چسب به جایی نچسبد اگر امکانش وجود داشته باشد باید از یک همراه یا دوست بخواهید که کمک کند. چسب را روی صفحه گذاشته و مطمئن شوید که لب به لب صفحه چسبانده شده است اضافی چسب را با کاتر یا برش‌دهنده دیگر برش دهید.

حباب بین چسب کپتون و صفحه ساخت را با یک کاردک پلاستیکی یا یک عابر بانک یا یک کارت ویزیت سطح آن را صاف کرده تا همه حباب‌ها از سطح خارج شود و یکدست شود.

صفحه پرینت اماده پرینت گرفتن شده و دوباره صفحه را سر جای خود قرار می دهیم .

از مزایای نوار کپتون می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در محدوده دمای بسیار بالا تا ۴۰۰ درجه سانتی گراد
  • خواص چسبندگی خوب در سطوح دشوار
  • اثر چسبناکی بسیار بسیار کم پس از کندن از سطوح
  • مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن
  • مقاوم در برابر اثرات شیمیایی
  • نرم و انعطاف پذیری بسیار بالا
  • ضد خوردگی