طناب آزبست نسوز

طناب آزبست نسوز
طناب آزبست نسوز

تعریفی از طناب آزبست نسوز

طناب آزبست نسوز یکی از مهمترین محصولات در دسته منسوجات نسوز است . البته یک سری از افراد هنوز طناب آزبست نسوز را با نام نخ کانال کولر می شناسند . آزبست که در علم زمین شناسی به کانی نامهربان معروف است متریال اولیه بسیاری از صنعت نسوز را شامل میشود . طناب و نخ نسوز آزبست حتی با محدود تر شدن استفاده به دلیل مضرات زیست محیطی دارای کاربرد های فراوانی میباشد .

انواع و اقسام مدل های مختلفی از این طناب آزبست نسوز وجود دارد .

این دسته بندی ها عبارت اند از :

1- نخ نسوز آزبست گرد

2- نخ نسوز آزبست چهارگوش

3- نخ نسوز آزبست گرد غبار دار

4- نخ نسوز آزبست چهارگوش غبار دار

نخ نسوز آزبست چهارگوش :

متریال و ماده اصلی تشکیل دهنده ساختار طناب آزبست چهارگوش ؛ نخ و الیاف آزبست می باشد . این نخ و الیاف نسوز به صورت بافت شبکه ای به یکدیگر متصل میشوند و شکلی منسجم را تشکیل می دهند . البته طناب نسوز آزبست چهار گوش در دو نوع غبار دار و بدون غبار در بازار موجود است . تفاوت این دو نوع با یکدیگر دروجود غبار آزبست می باشد . در نوع طناب آزبستی غبار دار باید بگوییم که هم حرارت بهتری تحمل میکند و هم در کار آب بندی بسیار بهتر عمل می کند .

نخ نسوز آزبست گرد :

طناب نسوز آزبست گرد نیز مانند نمونه چهار گوش خود از نخ و الیاف نسوز آزبست تشکیل شده است . این نخ نسوز که به نام نخ کانال کولر نیز معروف است ؛ از شناخته شده ترین و قدیمی ترین نخ های نسوز در صنعت مواد دیرگداز می باشد .  نوع بافت در این محصول به صورت تابیده است ، یعنی الیاف آزبست به یکدیگر دریک مقطع گرد تابیده شده اند .

این محصول نیز در دو نوع غبار دار و بدون غبار در بازار موجود است .

همان طور که در توضیحات بالا دریافتید متریال اصلی در نخ آزبست ؛ الیاف نسوز می باشد . این الیاف قادر به تحمل حرارتی در حدود ۵۵۰ درجه سانتیگراد می باشند . البته در نوع بدون غبار این محصولات تحمل حرارت به ۳۵۰ درجه سانتیگراد تنزل پیدا می کند . البته مسئله ای که در مورد طناب نسوز آزبست مطرح است ؛ مضرات زیست محیطی این محصول است .

مدت ۵۰ سال است که پژوهشگران در دنیا به این مضرات و آسیب ها پی برده اند و استفاده از آزبست را محدود به شرایط ویژه کرده اند . البته استفاده از آزبست در محیط هایی که در آنجا انسان در رفت و آمد نیست بلامانع است . از جمله صدماتی که طناب آزبست به انسان وارد میکند میتوان به سرطان ریه اشاره کرد .

از کاربرد های این محصول میتوان به چند مورد اشاره کرد :

۱- آب بندی انواع شفت ها پمپ ها و دیگ های صنعتی

۲-استفاده در مخازن مواد صنعتی

۳- افزایش دهنده نقطه اشتعال منسوجات نسوز

۴- استفاده به عنوان واشر نسوز و همچنین طناب نسوز آزبست برای بافت و تولید آستر انواع لباس های حرارتی به کار می رود .

طناب آزبست نسوز به طور کلی به عنوان مواد عایق حرارتی در تاسیسات و سیستم های انتقال حرارت ، با چگالی بسیار کم استفاده می شود.

طناب بست آزبست

این یک ماده عایق حرارتی با وزن کم است. با داشتن خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری مناسب در تاسیسات حرارتی در دمای تا 650 درجه سانتیگراد در لوله های گرمایشی با بسیاری از انعطاف ها و در معرض لرزش ثابت مناسب است.

بسته بندی طناب آزبست مشتقات مختلف بسته بندی را برای متناسب با دامنه های مختلف دما ارائه می دهد. این عنصر آب بندی محبوب در ساخت تجهیزات انتقال حرارت مانند کوره ها ، دیگهای بخار ، ابزار با دمای بالا است.

در نیروگاه ها ، طناب آزبست یک ماده اصلی تعمیر و نگهداری است که برای سرویس دیگهای بخار از قبیل قلاب دوزی ، پر کردن ، اتصالات انبساط ، بین دیواره های دیگ و کار آجری و در خطوط بخار و اگزوز استفاده می شود.

این یک ماده عایق حرارتی با وزن کم است. با داشتن خاصیت ارتجاعی و انعطاف پذیری مناسب ، برای استفاده در دمای تا 650 درجه سانتیگراد در لوله های گرمایشی با بسیاری از انعطاف ها و در معرض لرزش ثابت مناسب است.

این نخ از الیاف آزبست فاقد گرد و غبار ساخته و بافته شده است ، که به طور گسترده به عنوان مواد عایق حرارتی در تاسیسات حرارتی و سیستم های انتقال حرارت مورد استفاده قرار می گیرد. سیم فلزی بنا به درخواست تقویت شده است.